sairauspäivärahan jatko

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

yksikaksi

sairauspäivärahan jatko

Lukematon viesti Kirjoittaja yksikaksi » 08 Touko 2019, 08:11

Olen ollut sairauspäivärahalla A-todistuksella 60vrk. Tutkimukset ovat kesken ja lääkärini kirjoitti B-lausunnon, jotta sairauspäiväraha jatkuu keskeytyksettä.
Olen 62-vuotias, yksin asuva työkyvytön ja pitkäaikaissairas. Tarkoituksena on hakea työkyvyttömyyseläkettä tämän enimmäispäivärahakauden jälkeen.

Kelan sivuilla ei näy mitään jatkopäätöstä, joten nyt kysyn käsittelyajasta.
Jatkuuko sairauspäiväraha aikaisemmalla päätöksellä vai onko jokainen uusi jatko jälleen uudessa käsittelyssä? Eihän voi olla mahdollista, että maksaminen loppuu juuri nyt sairauden vaikeassa vaiheessa, kun olen siirtymässä erikoissairaanhoidon potilaaksi.

Kela | sairausetuudet

Re: sairauspäivärahan jatko

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 08 Touko 2019, 10:36

Hei yksikaksi!

Sairauspäivärahan hakemusten tavoitteellinen käsittelyaika on 3 viikkoa. Kuitenkin osa hakemuksista käsitellään nopeammin, osa hitaammin. Jatkohakemusten käsittelyaika on sama kuin ensimmäisen hakemuksen. Tämä johtuu siitä, että Kela arvioi, täyttyvätkö sairauspäivärahan myöntämisedellytykset haetulle ajalle. Kun hakemuksesi on käsitelty, päätös sairauspäivärahasta näkyy omissa tiedoissasi Kelan asiointipalvelussa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

MimmiMummi

Lukematon viesti Kirjoittaja MimmiMummi » 11 Touko 2019, 20:26

Itsellä B lausunto ollut käsittelyssä kuukauden ja nyt tuli pyyntö täydentää sitä. Uhkana, että 2 kk sairauspäivärahakautta ei makseta minulle. Koska olen myös hakenut työkyvyttömyyseläkettä, onko nyt sitten viisainta siirtyä Te toimiston asiakkaaksi eläkehakemuksen käsittelyn ajaksi, vaikken työkykyinen olekkaan.
Ensin sain ohjeet, että hae sairauspäivärahaa työttömänä ja työkyvyttömänä, nyt se ei sitten ollutkaan oikein?!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Touko 2019, 10:35

Hei MimmiMummi!

Työkyvyttömyyseläkkeen hakijan kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi TE-toimistoon ja hakea työttömyysturvaa, koska työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyaika on keskimäärin 2‒3 kuukautta.

Työtön sairauspäivärahan hakija voi täyttää työttömyysajan ilmoituksen, jos sairauspäivärahan hakemuksen käsittely on vielä kesken. Sairauspäivärahaa ja työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta, joten sairauspäivärahasta voidaan kuitata samalta ajalta maksettua työttömyysetuutta.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet

yksikaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja yksikaksi » 14 Touko 2019, 10:10

Kysyn vielä tarkennuksena aikaisempaan.
Kun olen toimittanut B-lausunnon Kelalle ja asia on käsittelyssä (päätöksestä ei ole merkintää) voinko olla varma siitä että sairauspäivärahan jatko tulee tämän kuun aikana? Kelan sivuilla on merkintä "ei uusia maksuja" tms. ja sairauspäiväraha maksettiin siis viimeksi 60:n päivän lopussa.

Koska olen täysin tämän tuen varassa ja kuukauden kulut juoksee oli päätöstä tai ei, en yksinasuvana pysty edes matkustamaan keskussairaalaan tutkimuksiin jos tukea ei tulekaan. Olen jo muutenkin taloudellisessa katastrofissa Kelan vanhojen hylkypäätösten takia ja ajautumassa ulosottoon. Olen joutunut rahoittamaan elämisestä lainarahalla.
40 vuoden pääoma työelämästä eli vanha taloni alkaa "olla syöty", joten olen puilla paljailla. Sen omaisuuden realisointi tuli olla vanhuuteni turva, jolla olisin hoidattanut itseäni sitten liikuntakyvyttömänä, tämä tule-sairaus vie pian jalat alta. Ja syönyt edes paremmin. Näinhän meitä senioreja kehotetaan käyttämään rahojamme, mutta omalla kohdallani meni mönkään tämä hyvä ajatus.

Siksikin on tärkeä tietää sairauspäivärahan jatkosta. Vai lähdenkö suoraan jo kerjuulle?

yksikaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja yksikaksi » 14 Touko 2019, 10:39

Vielä.
Ehdin vielä peruuttaa tutkimusaikani keskussairaalaan, ettei sekin kulu mene uuteen perintään. Rahattomana en sinne mene.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Touko 2019, 15:31

Hei, yksikaksi!

Kuten Hilja on edellä neuvonut, käsittelyaika on noin kolme viikkoa. Jatko käsitellään toimittamasi B-lausunnon perusteella, uutta hakemusta ei tarvita.

Etuus on yleensä maksussa kahden pankkipäivän kuluttua päätöksestä. Etukäteen maksupäiviä ei voi tietää. Maksupäivät lukevat päätöksellä ja asiointipalvelussa, kun päätös on valmis. Yleensä sairauspäiväraha maksetaan 25 arkipäivän maksuerissä (alussa 6 päivää).

www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet
www.kela.fi/sairauspaivaraha_maara

Voit seurata päätöstä verkon kautta ja tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet