Ansiopäiväraha vai sairauspäiväraha?

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

pembe

Ansiopäiväraha vai sairauspäiväraha?

Lukematon viesti Kirjoittaja pembe » 15 Touko 2019, 11:27

Hei,

Olen tällä hetkellä sairaslomalla, joka jatkuu määräaikaisen työsopimuksen loppumisen jälkeen vielä noin 1,5 kk. Olen työttömyyskassan jäsen ja saisin sieltä ansiopäivärahaa, mutta tuleeko minun hakea sairauspäivärahaa? Olisinko oikeutettu samansuuruiseen sairauspäivärahaan, jota Kela on maksanut työnantajalleni sairaspoissaoloni ajan? Edellisvuoden tuloni ovat olleet niin pienet, että niiden perusteella saisin minimisairauspäivärahaa.
Vai haenko ansiopäivärahaa? Koen olevani sairauteni kanssa sellaisessa kunnossa, että oman alani työt eivät onnistu, mutta esim. jotkut kevyet toimistotyöt voisivat olla ok.

Kela | sairausetuudet

Re: Ansiopäiväraha vai sairauspäiväraha?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Touko 2019, 13:53

Hei pembe!

Ensisijainen etuus sairausloman ajalta on sairauspäiväraha. Sairauspäivärahan määrä lasketaan sinun työtulojen perusteella. Tänä vuonna on käytettävissä verottajalta saadut työtulot vuodelta 2017 tai jos nykyinen palkkasi on yli 20% suurempi, voit hakea sairauspäivärahaa 6kk:n palkkatulojesi perusteella. Työnantajalle maksetaan sairauspäiväraha, korkeintaan palkkaa vastaava määrä. Ilmoita Kelaan jos aloitat työskentelyn sairauspäivärahan aikana, jolloin sairauspäiväraha päätös tulee lakkauttaa.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

exsutari

Lukematon viesti Kirjoittaja exsutari » 15 Touko 2019, 16:59

hei, minä olen ollut työtapaturman vuoksi jo vuosi ja neljäkuukautta sairaslomalla ja sairasloma jatkuu edelleen. vakuutusyhtiöstä käskivät kysellä kelalta mitä pitäisi tehdä?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Touko 2019, 09:37

Hei exsutari!

Ymmärsin viestistäsi että vakuutusyhtiö on maksanut sinulle sairauspäivärahaa sairauslomasi aikana. Jos näin on ja jos maksaminen vakuutusyhtiön kautta päättyy, voit hakea sairauspäivärahaa Kelasta. Sinun tulisi toimittaa hakemus, lääkärinlausunto sekä vakuutusyhtiön päätös mistä ilmenee maksamisen päättyminen.

Lisätietoja hakemisesta voi lukea osoitteesta: www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi