SAIRAUSPÄIVÄRAHAN HAKEMINEN VUODEN TYÖTTÖMYYDEN JÄLKEEN

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

viisari

SAIRAUSPÄIVÄRAHAN HAKEMINEN VUODEN TYÖTTÖMYYDEN JÄLKEEN

Lukematon viesti Kirjoittaja viisari » 16 Touko 2019, 15:02

Hei,

sain viime keväänä kenkää monivuotisesta työsuhteesta, jonka jälkeen olen ollut lähes vuoden työttömänä. Minulla on lääkärintodistus, joka osoittaa, etten ole tällä hetkellä työkykyinen ja ajattelin hakea sairauspäivärahaa. Lasketaanko sairauspäivärahan määrä kohdallani siis 2017 tuloista, jolloin olin työelämässä, vaikka olenkin ollut viimeisen vuoden työttömänä?

Kela | sairausetuudet

Re: SAIRAUSPÄIVÄRAHAN HAKEMINEN VUODEN TYÖTTÖMYYDEN JÄLKEEN

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Touko 2019, 15:36

Hei viisari!

Jos työkyvyttömyys alkaa vuonna 2019, sairauspäivärahan määrä lasketaan ensisijaisesti vuoden 2017 verotettujen työtulojen mukaan. Sairauspäiväraha voidaan laskea myös edeltävän työttömyysetuuden perusteella, jos se näin laskettuna on suurempi kuin työtulojen perusteella laskettuna.

Työttömyysetuutta voidaan käyttää laskentaperusteena, jos olet saanut sairauspäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta vähintään 1 päivän ajan. Näin laskettuna sairauspäiväraha on yleensä 86 % maksetun etuuden määrästä.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

viisari

Lukematon viesti Kirjoittaja viisari » 16 Touko 2019, 15:46

Kiitos vastauksesta.

Työkyvyttömyyteni alkoi tässä kuussa, ja olen saanut työttömyystukea viimeksi 2018 heinä- ja elokuussa. Näillä ei siis ole vaikutusta sairauspäivärahan määrään, vaan pelkillä 2017 tuloilla on merkitystä?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 17 Touko 2019, 10:00

Hei viisari!

Kuten Hilja on kertonutkin, voidaan tämän vuoden sairauspäivärahan määrä laskea vuoden 2017 verottajalta saatujen työtulojen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi