Yöpymiskustannukset

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Tuikku57

Yöpymiskustannukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuikku57 » 17 Touko 2019, 12:59

Poikani on 17-vuotias. Hänellä todettiin lapsena sairastetun luusyövän etäpesäkkeitä keuhkoissa huhtikuussa. Toukokuun alussa hän oli viikon yliopistosairaalassa (n 170 km kotoa) toimenpiteessä, hoito kesti viikon verran. Olin tottakai koko viikon samalla paikkakunnalla ja sairaalassa lapsen tukena. Olen eläkkeellä, joten toimeentulo ei aiheuta ongelmaa. Onko niin, että omainen saa yöpymikorvauksen alle 16-v lapsesta vai mikä on ikäraja? 17-vuotiasta vakavasti sairasta nuorta ei minun mielestäni voi jättää yksin pärjäämään.

Kela | sairausetuudet

Re: Yöpymiskustannukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 17 Touko 2019, 14:37

Hei Tuikku57!

Yöpymisrahan maksamisessa ei ole ikärajaa. Voit hakea yöpymisrahaa, jos saat lääkäriltä todistuksen siitä, että osallistumisesi lapsesi hoitoon on ollut välttämätöntä. Lääkärin tulee perustella perheenjäsenen hoitoon osallistumisen välttämättömyys esimerkiksi SV 67 -lomakkeella. Toimita hakemuksen liitteeksi myös kuitti yöpymiskustannuksista. Voit hakea samalla myös matkakorvausta. Perheenjäsenen yöpymisrahaa ja korvausta matkakustannuksista haetaan potilaan henkilö- ja matkatiedoilla.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi