Työuupumus

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Burnout

Työuupumus

Lukematon viesti Kirjoittaja Burnout » 08 Elo 2019, 11:38

Soitin pari viikkoa sitten Kelaan ja varmistin että saahan työuupumus-diagnoosilla kuitenkin sairauspäivärahan, sillä olen kuullut ettei saisi. Minulle vastattiin, ettei työntekijä ole kuullut ettei saisi ja päätyi siihen, että saan korvauksen. Nyt hakemukseni kuitenkin palasi hylättynä takaisin. Miten työntekijä voi kertoa minulle väärää tietoa? Nyt koko talouteni on vaakalaudalla

Vieras

Re: Työuupumus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Elo 2019, 12:48

Voit hakea toimeentulotukea jos tulot ei riitä menoihin.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Elo 2019, 12:54

Työuupumukselle ei ole tautiluokitusta ja lääketieteellisissä tautiluokituksissa työuupumusta ei määritellä sairaudeksi.Se voi olla syy hylkyyn.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 09 Elo 2019, 10:24

Burnout kirjoitti:
08 Elo 2019, 11:38
Soitin pari viikkoa sitten Kelaan ja varmistin että saahan työuupumus-diagnoosilla kuitenkin sairauspäivärahan, sillä olen kuullut ettei saisi. Minulle vastattiin, ettei työntekijä ole kuullut ettei saisi ja päätyi siihen, että saan korvauksen. Nyt hakemukseni kuitenkin palasi hylättynä takaisin. Miten työntekijä voi kertoa minulle väärää tietoa? Nyt koko talouteni on vaakalaudalla
Hei, Burnout!

Asia ei ole yksiselitteinen. Jos sinulla on työuupumus-diagnoosi, hakemusta ei automaattisesti hylätä sen perusteella. Lue perustelut päätöksestäsi. Puhelinpalvelussa ei tehdä päätöksiä, vaan oikeus etuuteen tutkitaan hakemuksen ja lääketieteellisten selvitysten perusteella. Tarvittaessa pyydetään Kelan asiantuntijalääkärin kannanotto.

Asiakkaalla on oikeus sairauspäivärahaan, kun hän on sairauden vuoksi kykenemätön tekemään tavallista työtään tai työtä, joka on siihen läheisesti verrattavaa. (SVL 1224/2004 8 luku 4 §)

Sinulla on oikeus valittaa päätöksestä, www.kela.fi/paatoksesta-valittaminen
Tarvittaessa voit hakea perustoimeentulotukea, www.kela.fi/toimeentulotuki

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Burnis

Lukematon viesti Kirjoittaja Burnis » 20 Syys 2019, 20:21

Keskivaikea masennus + burnout. Työnantaja ei kertonut ajoisss että kelasta pitäisi raha saada, vaikka he aikaisemman saikkupalkan maksoivat. Kela hylkää päätöksen sanoen "masennus ei ole este --- työlle". Miten näin voi tapahtua, vaikka on kaikki lääkärin lausunnot ja kaikki. Vai onko tämä vaan suomen byrokratian keino saada ihmiset tappamaan itsensä koska ei anneta rahaa? Sillä tiedän monia jotka saa perus saikkurahan lievästä masennuksesta ilman burnoutia.. mutta haastavammasta masennuksesta ja burnoutista ei muka makseta.. hyvä kela, kohta varmaan taas yksi itsemurha teidän piikkiin!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 24 Syys 2019, 08:25

Hei Burnis!

Jokaisen asiakkaan tilanne on aina erilainen ja voi olla erilaisia seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet sairauspäivärahan myöntämiseen tai myöntämättä jättämiseen.

Jos haluat tiedustella tarkemmin saamastasi päätöksestä niin ota yhteyttä henkilökohtaisesti. Täältä palstalta emme näe tietoja henkilökohtaisella tasolla.

www.kela.fi/palvelunumerot

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi