Sairauspäivärahan laskeminen

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kysy2

Sairauspäivärahan laskeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysy2 » 16 Elo 2019, 11:17

Hei,
Minulla olisi kysymys sairauspäivärahan laskemisesta tilanteessa, jossa olen jäämässä sairauslomalle vuoden 2019 puolella, jolloin päivärahaetuuden tulon määräytymisessä käytetään vuoden 2017 työtuloa.
Epätietoisuutta aiheuttaa, tilanne, että olen ollut vuoden 2017 elokuuhun asti espanjassa palkkatyössä (kaikki palkkakuitit ja todistukset on tallessa) ja olen asunut tuolloin espanjassa ja ollut pois suomen sosiaaliturvan piiristä. Olen palannut suomeen pysyvästi elokuussa 2017 ja työskennellyt sen jälkeen kokopäiväisesti suomalaisessa yrityksessä 5 viikkoa, jonka jälkeen olen ollut työttömänä ja nyt jäämässä sairauslomalle.
Kysymys on lasketaanko sairauspäivärahan työtuloon mukaan nämä tulot vuoden 2017 8 kk espanjalaisen työnantajan palveluksessa vai määritelläänkö sairauspäivärahan suuruus vain suomessa työskennellystä 5 viikon suomessa verotettavasta tulosta?
Kiitos

Kela | sairausetuudet

Re: Sairauspäivärahan laskeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Elo 2019, 13:46

Hei Kysy2!

Sinulle on vastattu jo kysymykseesi toisaalla ja löydät vastauksen täältä.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi