Opiskelijan tulo

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

Opiskelijan tulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Syys 2019, 15:45

Sairauspäivärahan maksimiaika on täyttynyt kohdallani ja lääkäri on kirjoittanut lausunnon kuntoutustukea varten Kelaan. Kelasta minut ohjattiin hakemaan työmarkkinatukea ja nyt asioimispalvelussa on alustavasti, että työttömyysetuuden maksu voidaan evätä käsittelyajaksi (perusteena TTL 11 luku 6 §). Opintoni eivät kuitenkaan ole päättyneet, vaan jatkan päätoimisena opiskelijana ja olen opiskellut vuosi sitten syksyllä. Kevätlukukauden olen ollut kokonaisuudessaan sairauslomalla, mutta tällöinkin kirjoilla läsnäolevana opiskelijana. Nämä asiat ovat niin Kelan kuin TE-palveluidenkin tiedossa.

Haluaisin tietää, mihin tuloon minulla on oikeus nyt sairausloman ja määräaikaisen eläkkeen/ kuntoutustuen hakuaikana?

Vieras

Re: Opiskelijan tulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Syys 2019, 15:47

Tarkennan vielä lain 6 §:n vuoksi, etten myöskään opiskele näyttötutkintoa vaan suoritan AMK-opintoja.

Kela | sairausetuudet

Re: Opiskelijan tulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 11 Syys 2019, 10:03

Hei!

Jos olet päätoiminen opiskelija, ensisijaiset etuudet ovat opintoetuudet ja asumistuki, ja sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan. Kerrot, että olet työkyvytön ja et suorita opintoja tällä hetkellä. Jos sinulla ei ole oikeutta ensisijaisiin etuuksiin (opintoetuudet, työttömyysturva), voit hakea perustoimeentulotukea.

Lisää hakemisesta: www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi