Osasairauspäiväraha + omavastuuaika

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

potilaana

Osasairauspäiväraha + omavastuuaika

Lukematon viesti Kirjoittaja potilaana » 13 Syys 2019, 09:43

Hei!

Olen ollut sairauspäivärahalla 21.8.2019 saakka ja palasin työhön 22.8. Vointini sekä tervehtymiseni on edelleen kesken ja olemme keskustelleet työpaikalla sekä työterveyslääkärin kanssa osasairauspäivärahasta. Olen ollut työssä 22.8.2019 alkaen ja osasairauspäiväraha olisi tarkoitus aloittaa esimerkiksi 16.9.
Kuulin, että osasairauspäivärahan määrä on 50% täydestä sairauspäivärahasta ja että sitä maksetaan 6 päivältä viikossa riippumatta siitä, tekeekö työtä 40 vai 60% työajasta, pitääkö tämä paikkaansa?

Pitääkö osasairauspäivärahalle jäädessä olla 2 viikkoa sairaslomalla vai voiko osasairauspäivärahalle jäädä työstä? Olen tehnyt siis täyttä työaikaa 22.8-13.9.2019. Onko omavastuuaikani siis 9+1 päivää osasairauspäivärahassa vai onko omavastuu aika tuo 1 päivä, kun sairaus alkaa uudelleen 30 vrk sisällä?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha + omavastuuaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Syys 2019, 08:52

Hei potilaana!

Jos osasairauspäiväraha alkaa alle 30 päivän sisällä, sairauspäivärahan päättymisestä. Omavastuuaika on 1 päivä. Jos taas menee yli 30 päivää, omavastuu on tuolloin 1+9 päivää. Tapauksessasi omavastuupäiviä on 1.

Osasairauspäiväraha on puolet sairauspäivärahan määrästä ja se maksetaan ma-la väliseltä ajalta. Jos työnantaja maksaa osa-aikatyön ajalta kokoaikatyön palkkaa, osasairauspäiväraha maksetaan työnantajalle. Muussa tapauksessa osasairauspäiväraha maksetaan työntekijälle itselleen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi