Työttömyys ja sairastaminen

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Perhonen06

Työttömyys ja sairastaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Perhonen06 » 18 Syys 2019, 13:32

Hei

Olen työttömänä työnhakijana ollut kolmisen viikkoa ja saan päivärahaa liitolta. Olen loukannut jalkani jonka vuoksi tuolta ajalta myös sairasloma koska en voi ottaa työtä vastaan ennen kuin polvi operoitu. Kuuluisiko minun saada sairas päiväraha Kelasta jotta liiton päivärahat ei kuluisi turhaan? Jos niin miten toimin hakemusten kanssa?

Kela | sairausetuudet

Re: Työttömyys ja sairastaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 20 Syys 2019, 10:45

Hei Perhonen06!

Sairauspäiväraha on ensisijainen työttömyysetuuteen nähden, jos olet työkyvytön etkä voi vastaanottaa työtä.

Toimita Kelaan hakemus sekä lääkärintodistus työkyvyttömyydestäsi ja ilmoita sairastumisestasi työ- ja elinkeinotoimistoon. Sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan työttömyyspäivärahaa, joten merkitse sairauspäivät myös työttömyysajan ilmoitukseen. Sairauspäivärahaa ja työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta eivätkä sairauspäivärahapäivät vaikuta perus- tai ansiopäivärahan 400 päivän enimmäisajan kertymiseen.

Sairauspäivärahaa myönnettäessä työkykyäsi arvioidaan suhteessa siihen työhön, josta olet jäänyt työttömäksi. Lisätietoja sairauspäivärahasta voit lukea osoitteesta: www.kela.fi/sairauspaivaraha.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi