Osasairauspäiväraha ja vuosiloma

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

ismisa_20

Osasairauspäiväraha ja vuosiloma

Lukematon viesti Kirjoittaja ismisa_20 » 23 Loka 2019, 03:20

Hei!

Mulla on sovittu kokosairauspäivärahan jatkoksi osasairauspäiväraha 3 kuukaudeksi ja sen sisällä joudun pitämään kaksi (toinen viikon ja toinen kahden viikon) vuosilomaa. Saanko vuosiloman ajalta jotain korvausta Kelalta? Työnantaja maksaa vain tehdystä työajasta eli sairauspäivärahakorvaus tulee minulle.

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha ja vuosiloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Loka 2019, 09:55

Hei ismisa_20!

Osasairauspäivärahan aikana on mahdollista pitää vuosilomaa. Vuosiloman ajalla voit pitää osasairauspäivärahan voimassa, jolloin osasairauspäiväraha maksetaan normaalisti ja suorituspäivät kuluvat tai vaihtoehtoisesti voit keskeyttää osasairauspäivärahan vuosilomasi ajaksi. Jos päätät keskeyttää osasairauspäivärahan vuosilomasi ajaksi, voitte ilmoittaa sovitusta keskeytyksestä (vuosiloma) osa-aikatyön sopimuksella.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Dea33

Lukematon viesti Kirjoittaja Dea33 » 12 Marras 2019, 13:10

Hei!

Minulle on myönnetty osasairauspäiväraha jouluun asti. Nyt olen mahdollisesti irtisanoutumassa ja aloittamassa uudessa työssä loppiaisen jälkeen. Minulla on pitämättömiä vuosilomia runsaasti ja ajattelin niitä käyttää työsuhteeni lopussa. Tuleeko minun ilmoittaa Kelaan työsuhteen päättymisestä, jolloin osasairauspäivärahan maksaminen keskeytyy ja siirryn vuosiloman ja työsuhteeni lopun ajaksi takaisin normaaliin palkanmaksuun vai voiko vuosilomat pitää ja osasairauspäivärahaa samalla saada myös tilanteessa, jossa työsuhde päättyy pian osasairauspäivärahakauden päätyttyä?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Marras 2019, 10:43

Hei Dea33!

Sinun tulee ilmoittaa Kelaan jos jatkat loppu työsuhteen ajan kokoaikaisena, jolloin osasairauspäivärahan maksaminen keskeytettään. Myös silloinkin tulee ilmoitus tehdä työsuhteen päättymisestä, vaikka olisitkin osasairauspäivärahalla sopimuksen loppuun ja pitäisit vuosilomaa samaan aikaan. Voit ilmoittaa asiasta joko sähköisen asiointipalvelun kautta viestillä, taikka soittamalla sairastamisen puhelinpalveluun.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi