Osasairauspäiväraha apurahalla

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

apurahatutkija2

Osasairauspäiväraha apurahalla

Lukematon viesti Kirjoittaja apurahatutkija2 » 20 Tammi 2020, 11:42

Olen apurahalla työskentelevä tutkija. Mielenterveysongelmien vuoksi olen sopinut "pomoni" (olen itsenäinen tutkija) kanssa, että aloittaisin 1.2. työskenetelmään 50% apurahalla. Pitääkö osasairauspäiväraha-hakemukseen olla sairauslomatodistus lääkäriltä päivättynä ennen helmikuuta? Sain omalle terveyskeskuslääkärille ajan vasta helmikuun toiselle viikolle. Diagnoosi minulle on kyllä tehty jo kesällä, mutta en silloin halunnut sairaslomaa.

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha apurahalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Tammi 2020, 08:38

Hei apurahatutkija2!

Tarvitset osasairauspäivärahaa varten B-lääkärinlausunnon, jossa lääkäri toteaa sinut työkyvyttömäksi sille ajalle, jolle haet osasairauspäivärahaa. Jos et saa sairauspäivärahaa osasairauspäivärahaa edeltävältä ajalta, tulee osasairauspäivärahaan omavastuuaika. Omavastuuaika on sairastumispäivä ja 9 sitä seuraavaa arkipäivää. Osa-aikatyö voi alkaa aikaisintaan omavastuuajan jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

apurahatutkija2

Lukematon viesti Kirjoittaja apurahatutkija2 » 29 Tammi 2020, 10:43

Saan henkilökohtaista apurahaa, pitääkö projektin johtajan tehtä tuo ilmoitus osa-aikatyön sopimisesta, vaikka en ole siis työsuhteessa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Tammi 2020, 10:13

Hei apurahatutkija2!

Jos et ole työsuhteessa, sinun tulee olla YEL- tai MYEL-vakuutettu päätoiminen yrittäjä, että voit saada osasairauspäivärahaa. Tällöin sinun tulee antaa hakemuksessa selvitys siitä, miten olet vähentänyt työskentelyäsi.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi