Osa-aika sairasloma

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

xxxxxxxxxxx

Osa-aika sairasloma

Lukematon viesti Kirjoittaja xxxxxxxxxxx » 29 Tammi 2020, 10:52

Hei, olemme työterveyden kanssa suunnitelleet minulle oas-aika sairalomaa. Nyt alkaa huomisesta sairasloma 9+1 päivää.
Minulla on kaksi työnantajaa. Toisessa olen 20 tuntia /viikko ja toisessa 16 tuntia /viikko. Jos teen sairasloman aikana 60% työtä, niin katsotaanko tuo 60% kokonaisuudesta vai tuleeko se molemmista erikseen? Työ tapahtuu samassa paikassa vaikka onki kaksi työnantajaa. Kokonais tuntimaarä on 36 tuntia/ viikko.

Ja (tyhmä kysymys) onko siis sairasloma 40% työajasta?

terv Karin
Viimeksi muokannut Kela | sairausetuudet, 30 Tammi 2020, 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu henkilötietoja

Vieras

Re: Osa-aika sairasloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Tammi 2020, 11:05

Karin

Miksi ilmoitat sähköpostisi kun siihen ei täältä kukaan vastaa?

Kela | sairausetuudet

Re: Osa-aika sairasloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Tammi 2020, 10:04

xxxxxxxxxxx kirjoitti:
29 Tammi 2020, 10:52
Hei, olemme työterveyden kanssa suunnitelleet minulle oas-aika sairalomaa. Nyt alkaa huomisesta sairasloma 9+1 päivää.
Minulla on kaksi työnantajaa. Toisessa olen 20 tuntia /viikko ja toisessa 16 tuntia /viikko. Jos teen sairasloman aikana 60% työtä, niin katsotaanko tuo 60% kokonaisuudesta vai tuleeko se molemmista erikseen? Työ tapahtuu samassa paikassa vaikka onki kaksi työnantajaa. Kokonais tuntimaarä on 36 tuntia/ viikko.

Ja (tyhmä kysymys) onko siis sairasloma 40% työajasta?

terv Karin
Hei, Karin!

Sinun tulee sopia työajan vähentämisestä kaikkien työnantajiensa kanssa. Työaikaa voit vähentää yhdessä työssä tai useammassa työssä siten, että kokonaistyöaikasi (36 h) vähenee 40 – 60 %:iin aikaisemmasta. Molempien työantajien tulee olla tietoinen osasairauspäivärahajärjestelyistä. Eli Kelalle tulee toimittaa molemmilta työnantajilta jonkinlainen tieto siitä, että osasairauspäiväraha on työnantajalla tiedossa, vaikka tekisitkin osa-aikatyön sopimuksen vain toisen työantajan kanssa.

Työaikaa voit vähentää päivä- tai viikkotasossa.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi