Kokoaikatyöstä pitkälle sairauslomalle, mites opiskelu?

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Virtuaalivilma

Kokoaikatyöstä pitkälle sairauslomalle, mites opiskelu?

Lukematon viesti Kirjoittaja Virtuaalivilma » 04 Huhti 2020, 11:57

Olen jäämässä pitkälle sairauslomalle päätoimisesta, vakituisesta työsuhteesta. Olen opiskellut työn ohessa ja tahtini on ollut sama kuin päätoimisilla opiskelijoilla, mutta en ole hakenut ollenkaan mitään opintoetuuksia. Voinko nyt jatkaa opiskeluani samaan tahtiin, vai astuuko minulla voimaan opintopisterajoituksia, vaikka opiskeluni ei ole ollut päätoimista? Mielenterveyteni pysyy vakavan sairauden hoidon aikana kunnossa rakkaan harrastukseni, opiskelun ansiosta, mutta todennäköisesti menettäisin sen vuoksi sairauspäivärahani?

Vieras

Re: Kokoaikatyöstä pitkälle sairauslomalle, mites opiskelu?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Huhti 2020, 12:48

Et voi saada opintotukea ja sairauspäivärahaa samaan aikaan.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 07 Huhti 2020, 08:18

Hei Virtuaalivilma!

Ilmoita Kelaan, jos jatkat opintojasi sairauspäivärahakauden aikana. Kela selvittää ilmoituksesi perusteella, onko opinnoilla vaikutusta sairauspäivärahaasi, koska et ole päätoiminen opiskelija.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Huhti 2020, 20:11

Eihän tuo vastaus tarkoita mitään. Onko minulla oikeus tehdä enemmän kuin se 3 op kuukaudessa, vai miten tätä tulkitaan kun en ole päätoiminen opiskelija? Opintotukea en ole saanut enkä hakenut.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Huhti 2020, 08:53

Hei!

Palstalla emme tee ratkaisuja emmekä voi antaa yksityiskohtaista vastausta henkilökohtaiseen etuusasiaan liittyen. Neuvoisin sinua ilmoittamaan tilanteesta Kelaan esim. viestillä asiointipalvelun kautta, niin selvitämme asiaa. Vähäisen määrän ohjeelliset arvot koskevat nimenomaan päätoimista opiskelijaa.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi