Sairauspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

6556

Sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja 6556 » 06 Huhti 2020, 12:07

Hei Sain työnantajalta ohjeen, että minun tulee hakea sairauspäivärahaa työnantajan maksaman ajan jälkeiseltä ajalta itse suoraan Kelalta. Onko todella näin? Mielestäni edellisissä työsuhteissa työn antaja on hakenut pidemmän ajan kohdalla Kelalta takaisin korvauksen.
Olen siis saanut työnantajalta sairausajan palkkaa 25.3. saakka, mutta lääkärintodistuksen mukainen sairausloma kestää 5.4. saakka. Jos minun pitää lähettää hakemus loppuajasta itse niin miten se onnistuu? En löydä ko lomaketta henkilöasiakkaan kohdalta.

Voiko ohjeita kysyä puhelimitse ja mistä numerosta?

Kela | sairausetuudet

Re: Sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 07 Huhti 2020, 08:39

Hei 6556!

Alakohtaiset työehtosopimukset määrittelevät, miltä ajalta sairausajan palkkaa maksetaan. Työnantaja hakee sairauspäivärahaa Kelasta ja ilmoittaa hakemuksessaan, miltä ajalta ja kuinka paljon se maksaa palkkaa. Kela pyytää sinulta tarvittaessa lisätietoja tai oman hakemuksen.

Voit tehdä sairauspäivärahan hakemuksen Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 8. Ohjeita hakemiseen löytyy täältä: www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä puhelinpalveluumme. Löydät palvelunumeromme täältä: www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi