tieteellinen tutkimus ja intimiteetti

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

tieteellinen tutkimus ja intimiteetti

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Huhti 2020, 22:54

Sain juuri tietää, että kela voi toimittaa asiakirjoja ilmeisesti elävistä ihmisistä tieteellistä tutkimusta varten? Mietin vain, että minusta on aika nöyryyttävää, jos esim minun kollega saisi kelasta minun kuntoutustukipäätökset, jotka johtuvat psyykkisistä syistä. Ei ole kivaa tämän jälkeen olla enää samassa työyhteisössä.

Kela | sairausetuudet

Re: tieteellinen tutkimus ja intimiteetti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Huhti 2020, 10:31

Hei!

Selvitämme vielä asiaa tarkemmin ja vastaamme kysymykseesi mahdollisimman pian.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kela | sairausetuudet

Re: tieteellinen tutkimus ja intimiteetti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Touko 2020, 09:47

Vieras kirjoitti:
09 Huhti 2020, 22:54
Sain juuri tietää, että kela voi toimittaa asiakirjoja ilmeisesti elävistä ihmisistä tieteellistä tutkimusta varten? Mietin vain, että minusta on aika nöyryyttävää, jos esim minun kollega saisi kelasta minun kuntoutustukipäätökset, jotka johtuvat psyykkisistä syistä. Ei ole kivaa tämän jälkeen olla enää samassa työyhteisössä.
Hei!

Pahoittelen, että asian selvittäminen on kestänyt pitkään.

Kelan etuustietoja voidaan luovuttaa tieteelliseen tutkimukseen sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain (ns. toisiolaki) nojalla ja mukaisesti (myös tietosuoja-asetus, tietosuojalaki ja julkisuuslaki huomioitava). Tietojen luovuttaminen edellyttää tietolupaa. Jos kyse on yhden rekisterinpitäjän tiedoista, luvan myöntää Kela ja jos tarkoitus on yhdistellä henkilötietoja useamman toisiolain mukaisen rekisterinpitäjän tiedoista, tietoluvan myöntää Findata. Asiakastietolaissa tarkoitettuihin Kanta-palveluihin (potilasasiakirjat) toisiolakia sovelletaan 1.1.2021 lukien. Findata vastaa tietoluvista myös Kanta-palvelujen osalta. Findatan sivujen mukaan tiedot annetaan lähtökohtaisesti tietoturvalliseen etäkäyttöympäristöön pseudonymisoituna, mikä osaltaan suojaa rekisteröityjen henkilöllisyyttä.

www.kela.fi/tutkimusta-tukemassa_tietop ... tkimuksiin
www.findata.fi/palvelut/palvelut-asiakkaille/

Mukavaa viikonloppua! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi