Määräaikainen työsuhde päättyy kesken sairausloman

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Melleriina

Määräaikainen työsuhde päättyy kesken sairausloman

Lukematon viesti Kirjoittaja Melleriina » 19 Heinä 2020, 13:33

Hei,

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, joka päättyy 10.8.2020.
Olen ollut jo pitkään sairauslomalla ja työsuhteeni tulee päättymään kesken sairausloman.
Saan Kelalta sairauspäivärahaa.

Työnantaja tulee maksamaan minulle työsuhteen päättyessä lomapalkan.
Vaikuttaako tuo lomapalkka minulle maksettavaan sairauspäivärahaan?
Jos vaikuttaa, niin minkä kuukauden sairauspäivärahaan?
Olenko itse velvollinen tekemään asiasta ilmoituksen ja miten sen teen?

Olen käynyt nyt sairauteeni liittyen työterveydessä ja oikeus työterveyteen luonnollisesti loppuu työsuhteen päättymiseen.
Mikäli tarvitsen lisää sairauslomaa, niin voinko käydä yleislääkärin vastaanotolla vai pitääkö sairausloman jatko olla erityislääkärin toimesta kirjoitettu (psykiatrin tässä tapauksessa)

Kela | sairausetuudet

Re: Määräaikainen työsuhde päättyy kesken sairausloman

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Heinä 2020, 08:38

Hei, Melleriina!

Vuosiloma-ajan palkka ei vaikuta sairauspäivärahaan, ainoastaan sairausloman ajalta maksettava palkka huomioidaan. Erillistä ilmoitusta vuosiloma-ajan palkasta ei tarvitse tehdä. Mikäli sairauslomasi jatkuu, voit toimittaa uuden lääkärinlausunnon sairauspäivärahan jatkoa varten, uutta hakemusta ei tarvitse toimittaa. Uuden lausunnon voi kirjoittaa yleislääkäri. Yleensä viimeisessä Kelan sairauspäiväraha päätöksessäsi on mainittu, jos sairauspäivärahan jatkoa varten tarvitaan erikoislääkärin lausunto, muussa tapauksessa yleislääkärin lausunto riittää.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi