Sairaspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

sirkku r

Sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkku r » 27 Heinä 2020, 13:13

Hei,

Olen menossa käsileikkaukseen to 30.7. ja jään sen jälkeen sairaslomalle (ehkä 2 kk).
Olen kultaseppä ja yrittäjä, koronan takia haimme kehitystukea yritykselle, nyt meidän pitää näitä kehitysjuttuja tehdä myös minun sairasloman aikana. Jos saan sairaspäivärahaa, voiko yritykseni maksaa minulle palkkaa samaan aikaan. En pysty tekemään varsinaisia kultasepäntöitä leikkauksen jälkeen, mutta suunnittelua ja asioiden miettimistä tässä tilanteessa olisi pakko tehdä, koska näillä kehitysrojen käytöllä on aikaraja, mihin mennessä aiotut asiat pitää toteuttaa. Miten sairaspäivärahojen kanssa menee, onko mahdollista maksaa mitään palkkaa samaan aikaan?
Viimeksi muokannut Kela | sairausetuudet, 27 Heinä 2020, 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: poistettu henkilötietoja

Kela | sairausetuudet

Re: Sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 27 Heinä 2020, 14:18

Hei sirkku r!

Yleisesti ottaen oikeutta sairauspäivärahaan ei ole, jos pystyt satunnaisesti työskentelemään sairauspäivärahakauden aikana. Jos kyseessä on hyvin vähäinen työskentely (esim. 1-2 tuntia viikossa), voidaan sairauspäiväraha mahdollisesti siinä tapauksessa myöntää myös niiltä päiviltä, jolloin työskentelet vähäisesti.

Jos asiakas työskentelee satunnaisesti sairauspäivärahakaudella, häntä ei voida pitää työkyvyttömänä työssäolopäivinä eikä sairauspäivärahaa myönnetä työpäiville. Jos asiakkaalla on jatkuvasti työpäiviä, työkyvyttömyys arvioidaan kokonaisuudessaan uudelleen.

Mutta oikeus päivärahaan selvitetään aina hakemuksen perusteella, joten sinun kannattaa antaa hakemuksellasi selvitys tilanteesta.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi