Sairasloman palkkaus

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Aiti2021

Sairasloman palkkaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Aiti2021 » 29 Heinä 2020, 11:23

Hei,

Olen työskennellyt reilu 2v samassa työpaikassa. Kärsin aiemmassa raskaudessa todella pahasta raskauspahoinvoinnista ja jatkuvasta oksentelusta ensimmäiset n. 3kk. Olin silloisesta työstäni sairaslomalla aina viikon-kaksi ja kokeilin käydä töissä ja jouduin taas sairaslomalle.

Nykyisessä työssäni on kaupan työehtosop, eli työnantaja maksaa palkan ensimmäiseltä 4 viikolta sairastapauksessa. Tiedustelen, että mitä tämä 4 vk käsittää, onko se 4 vk putkeen sairaslomaa, eli jos pystyisin käymään välillä töissä niin lähtisikö aina 4 viikon "laskeminen" alusta? Jos joutuisin esim viikoksi sairaslomalle, yrittäisin käydä töissä 2 pv eikä onnistu, joutuisin jäämään taas viikoksi/kahdeksi jne.. Onko tuo pätkittäinen sairasloma minulle normaalia palkallista sairaslomaa vai missä vaiheessa siirtyisin kelan äitiyspäivärahalle?

Kela | sairausetuudet

Re: Sairasloman palkkaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Heinä 2020, 10:25

Hei, Aiti2021!

Suosittelen sinua keskustelemaan asiasta työnantajan kanssa. Työehtosopimuksessa on määritelty työnantajan palkanmaksuvelvollisuus sairauslomalla ja sairausloman määräytyminen. Työnantaja voi hakea Kelasta sairauspäivärahaa siltä ajalta, kun maksaa sinulle palkkaa sairausloman aikana. Sairauspäivärahassa on omavastuuaika 1+9 arkipäivää, jotta sairauspäivärahaa tulisi maksuun tulee sairausloman olla yli omavastuuajan.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi