Osasairauspäiväraha lomaltapaluun jälkeen

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

LSM

Osasairauspäiväraha lomaltapaluun jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja LSM » 05 Elo 2020, 10:30

Hei!
Olen ollut pitkään sairauslomalla ja sairausloma päättyi vuosilomaan, vuosiloman jälkeen lähden Kelan kuntoutukseen. Lääkärin kanssa oli puhetta, että kuntoutuksen jälkeen palaan töihin osasairauspäivärahalla.
Nyt sitten vuosilomalla olen 30pvä (maanantaista-lauantaihin laskien) ja kuntoutuksessa 5 pvä. Eli tässä tapauksessa 30päivää ylittyy. Eli tarkoittaako tämä, että jos palaan osasairauspäivärahan turvin töihin niin minulla on 9 omavastuupäivää? Kuntoutus kuitenkin liittyy tähän sairausloman syyhyn. Käytännössä tämä tarkoittaa, että en saa 9 päivään mistään rahaa? Entä jos palaan 100% töihin ja en pystykkään sitä tekemään ja joudun jäämään jälleen sairauslomalle niin onko silloin jälleen 9päivän omasvastuu?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha lomaltapaluun jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 06 Elo 2020, 10:30

Hei, LSM!

Sinulla on oikeus hakea Kelan kuntoutusrahaa kuntoutuksesi ajalta ja osasairauspäivärahaan ei tule uutta omavastuuaikaa, jos sitä maksetaan suoraan kuntoutusrahan jälkeen. Eli todennäköisesti tässä tapauksessa omavastuuaika tulisi kuntoutusrahaan, jos vuosilomasi ajalta ei makseta sairauspäivärahaa tai muuta vastaavaa etuutta.

www.kela.fi/kuntoutusraha-omavastuuaika
www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Mukavaa päivän jatkoa! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi