Sairauspäiväraha yliopisto-opinnoissa

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

Sairauspäiväraha yliopisto-opinnoissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2020, 09:39

Hei! Olen opiskellut kandidaatin vaiheen miltei kokonaan ja suoritan jo yksittäisiä maisterivaiheen kursseja. En ole saanut kandin tutkintoa valmiiksi tänä syksynä suunnitelmien mukaisesti heikon henkisen vointini vuoksi ja keskustelen ensi viikolla sairausloman mahdollisuudesta lääkärin kanssa.

Olen käyttänyt jo kaikki kandivaiheen opintotuet enkä voi nostaa maisteritukia ennen, kun saan kandin tutkinnon ulos. Tällä hetkellä elän säästöillä. Onko minun mahdollista saada sairauspäivärahaa sairausloman ajalta sillä perusteella, että en ole tällä hetkellä oikeutettu opintotukeen.

Vieras

Re: Sairauspäiväraha yliopisto-opinnoissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2020, 09:47

Ei sillä perusteella saa sairauspäivärahaa, että ei ole oikeutettu opintotukeen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2020, 12:40

Ei ole.Sairauspäivärahaa saa työkyvyttömyyden pesrusteella.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2020, 13:45

Kiitos vastauksista! Ymmärsin, että sairauspäivärahaa saisi myös siinä tapauksessa, jos on kyvytön opiskelemaan siten, kun odotetaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2020, 15:38

Vieras kirjoitti:
17 Loka 2020, 13:45
Kiitos vastauksista! Ymmärsin, että sairauspäivärahaa saisi myös siinä tapauksessa, jos on kyvytön opiskelemaan siten, kun odotetaan.
Sairauspäivärahaa voi saada opiskelijakin, mutta myös hänen kohdallaan tarvitaan lääkärintodistus työ/opiskelukyvyttömyydestä. Mutta ei opiskelija saa sitä sillä perusteella, ettei ole opintotukeen oikeutettu. Ei sairauspäiväraha ole mikään opintotuen korvike.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 19 Loka 2020, 14:08

Vieras kirjoitti:
17 Loka 2020, 09:39
Hei! Olen opiskellut kandidaatin vaiheen miltei kokonaan ja suoritan jo yksittäisiä maisterivaiheen kursseja. En ole saanut kandin tutkintoa valmiiksi tänä syksynä suunnitelmien mukaisesti heikon henkisen vointini vuoksi ja keskustelen ensi viikolla sairausloman mahdollisuudesta lääkärin kanssa.

Olen käyttänyt jo kaikki kandivaiheen opintotuet enkä voi nostaa maisteritukia ennen, kun saan kandin tutkinnon ulos. Tällä hetkellä elän säästöillä. Onko minun mahdollista saada sairauspäivärahaa sairausloman ajalta sillä perusteella, että en ole tällä hetkellä oikeutettu opintotukeen.
Hei!

Jos lääkäri toteaa sinut työkyvyttömäksi, voit hakea sairausloman ajalta sairauspäivärahaa. Huomaathan että voit toipumisen edetessä opiskella jonkin verran, vaikka saisit sairauspäivärahaa. Vähäisellä opiskelulla tarkoitetaan opiskelua, joka on enintään 40 % lukukauden tai lukuvuoden ohjeellisesta opiskelutavoitteesta. Toimita sairauspäiväraha hakemus SV8 tai voit tehdä hakemuksen sähköisessä asiointipalvelussa. Liitteeksi tulee toimittaa hoitavan lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus.

Keskustele opintojesi jatkamisesta ja mahdollisesta kuntoutustarpeestasi hoitavan lääkärisi kanssa. Kelasta on mahdollista hakea tukea opiskeluun ammatillisena kuntoutuksena, jolloin opiskelun ajalta on mahdollista saada kuntoutusrahaa. Voit lukea lisää: www.kela.fi/koulutus-kuntoutuksena, www.kela.fi/kelan-kuntoutuksen-ajalta.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi