Ylioppilastutkinto ja sairauspäivärahan määrä

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kevaanylioppilas

Ylioppilastutkinto ja sairauspäivärahan määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kevaanylioppilas » 20 Tammi 2021, 15:11

Hei!
Olen valmistunut viime keväänä ylioppilaaksi. Nyt välivuoden aikana olen tehnyt töitä ja sairastuin niin, että jouduin jäämään pitkälle sairauslomalle. Sairauspäivärahan hakemukseni ratkaistiin niin, että siinä otettiin huomioon koko vuoden tuloni - vaikkei minulla ole lähes ollenkaan tuloja lukioajoilta. Miksi ylioppilastutkinnon suorittaminen ei oikeuta poikkeuksellisesti laskemaan sairauspäivärahaa 3 kk tulojen perusteella? Tuloni ovat nousseet moninkertaisesti enemmän, kuin 20%, mikä olisi vaadittu, jotta 3 kk poikkeussääntöä voi käyttää. Miksi esimerkiksi ammattikoulusta valmistuminen hyväksytään, mutta lukiosta valmistumista ei? Samalla tavalla on opiskeltu ja näin ei ole ollut mahdollisuutta ansaita sinä aikana rahaa.

Kela | sairausetuudet

Re: Ylioppilastutkinto ja sairauspäivärahan määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Tammi 2021, 13:48

Hei, Kevaanylioppilas!

Kolmen kuukauden tulotietoja voidaan tosiaan käyttää poikkeuksellisesti esimerkiksi silloin, kun asiakas on 12 kalenterikuukauden tarkastelujakson aikana valmistunut ammattiin. Ammattiin valmistumisesta on kysymys silloin, kun opiskelija on suorittanut esimerkiksi ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon, alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai jatkotutkinnon. Ylioppilastutkintoa ei rinnasteta tähän.
Tämä perustuu sairausvakuutuslakiin.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi