kela taksi

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

SK1953

kela taksi

Lukematon viesti Kirjoittaja SK1953 » 22 Kesä 2021, 13:52

Sairastuin eturauhassyöpään asun riihimäellä ja haluaisin mahdolisen hoidon tampereeltä ehkä mahdollinen sädehoitdon
Korvaako kela matkoja

Kela | sairausetuudet

Re: kela taksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Kesä 2021, 15:11

Hei SK1953!

Terveydenhuollon matkojen omavastuu on 25 €/matka, kunnes matkojen vuosiomavastuu (300€/kalenterivuosi) on täynnä. Tämän jälkeen matkat korvataan kokonaisuudessaan. Matkat korvataan aina lähimpään mahdolliseen hoitopaikkaan, josta tarvittavan hoidon voi saada. On tilanteita, että asiakas voi valinnanvapauden perusteella valita itse perusterveydenhuollon hoitopaikkansa. Tällöin matka korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat vakinaisesta kotiosoitteesta tehdystä matkasta oman kunnan tai kuntayhtymän pääterveyskeskukseen.

Asiakas voi valinnanvapauden perusteella valita itse erikoissairaanhoidon hoitopaikan. Tällöin matka korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat vakinaisesta kotiosoitteesta tehdystä matkasta lähimpään yliopistosairaalaan.

Jos valitsee hoitopaikan valinnanvapauden perusteella ja matka sinne on pidempi kuin lähimpään hoitopaikkaan, voi asiakas joutua maksamaan osan matkan kustannuksista itse. Lisää aiheesta: www.kela.fi/matkakorvaus-hoitopaikka.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi