Korvaushakemuksen lähettäminen

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Ikv

Korvaushakemuksen lähettäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Ikv » 26 Heinä 2021, 14:49

Hei,

Olen hakemassa kelakorvausta vastasyntyneen useammasta yksityisestä lääkärikäynnistä. Jokaisesta käynnistä täytyy varmaankin täyttää erikseen Kelan lomake? Voinko lähettää useamman lomakenipun samassa kuoressa? Pelkoni on, että syystä tai toisesta kirjettä avatessa ei huomata, että kuoressa on useampi hakemus käsiteltäväksi. Toisaalta, jos lähetän useamman hakemuksen kerralla, voidaanko niistä antaa yksi päätös vai tuleeko jokaisesta erillinen päätös?

Kela | sairausetuudet

Re: Korvaushakemuksen lähettäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 27 Heinä 2021, 08:36

Hei lkv!

Riittää että täytät yhden hakemuslomakkeen ja liität mukaan hoitopaikan/hoitopaikkojen täyttämät lomakkeet lääkärin antamasta hoidosta tai lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Ikv

Lukematon viesti Kirjoittaja Ikv » 12 Elo 2021, 15:10

Kiitos vastauksesta! Ymmärsinkö nyt oikein, että varsinaisia maksukuitteja ei tarvitse lähettää (olen aina olettanut näin) eli vain lomake annetusta hoidosta riittää liitteeksi? Ja voin siis saman lomakkeen liitteeksi laittaa erillisiin kokonaisuuksiin liittyvät käynnit (esim. yksi korvalääkärikäynti ja yksi allergialääkärillä käynti, tästä olen saanut eriävää ohjeistusta lääkärikeskuksesta - siksi varmistelen)? Hakemuksen voi ilmeisesti laittaa myös OmaKelan viestin liitteenä ja laittaa mukaan lääkärikeskuksen täyttämän lomakkeen annetusta hoidosta?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Elo 2021, 15:17

Sairaanhoidon korvauksia ei voi toistaiseksi hakea OmaKelassa.

https://www.kela.fi/sairaanhoito_nain-haet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Elo 2021, 15:26

Sairaanhoidon korvauksia ei voi toistaiseksi hakea OmaKelassa, mutta voit tehdä hakemuksen lomakkeella Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset SV 127 (pdf) tai Ulkomailla syntyneet sairaanhoitokustannukset SV 128 (pdf) ja lähettää sen OmaKelassa viestin liitteenä.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Elo 2021, 10:59

Ikv kirjoitti:
12 Elo 2021, 15:10
Kiitos vastauksesta! Ymmärsinkö nyt oikein, että varsinaisia maksukuitteja ei tarvitse lähettää (olen aina olettanut näin) eli vain lomake annetusta hoidosta riittää liitteeksi? Ja voin siis saman lomakkeen liitteeksi laittaa erillisiin kokonaisuuksiin liittyvät käynnit (esim. yksi korvalääkärikäynti ja yksi allergialääkärillä käynti, tästä olen saanut eriävää ohjeistusta lääkärikeskuksesta - siksi varmistelen)? Hakemuksen voi ilmeisesti laittaa myös OmaKelan viestin liitteenä ja laittaa mukaan lääkärikeskuksen täyttämän lomakkeen annetusta hoidosta?
Hei, Ikv!

Varsinaisia maksukuitteja ei tarvita; liitteksi riittää hoitopaikan täyttämät lomakkeet lääkärin antamasta hoidosta tai lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta. Ja samalla lomakkeella voi kyllä hakea useampia eri käyntejä. Asia ratkaistaan liiitteiden perusteella. Pdf-hakemuksen ja liitteet voi toimittaa OmaKelan kautta. :)

Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi