Lääkealkuomavastuu

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Asiakas1

Lääkealkuomavastuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Asiakas1 » 04 Huhti 2016, 15:31

Hei!

Olen laskenut itse, että tänä vuonna ostamani korvattavat lääkkeet ovat jo ylittäneet reilusti 50e rajan. Silti tänään ostamani lääke oli täysihintainen ja näytti että minulle olisi kertynyt vasta 48,40e sen jälkeen. Miten pystyn tarkistamaan mistä se on kertynyt?

Kela | sairausetuudet

Re: Lääkealkuomavastuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 05 Huhti 2016, 09:23

Hei Asiakas1!

Sähköisestä asiointipalvelustamme näet lääkkeiden omavastuukertymän yleisellä tasolla. Tämä tilanne vaatii kuitenkin nyt tosiaan hieman tarkempaa tarkastelua yksittäisten ostojen osalta. Pyytäisinkin sinua nyt soittamaan sairastamisen palvelunumeromme 020 692 204.

Ystävällisin terveisin,

Minna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tanjak10

Lukematon viesti Kirjoittaja Tanjak10 » 14 Kesä 2018, 14:12

Saan Kelasta työkyvyttömyyseläkettä,asumistukesi ja takuueläkettä.minulla on lääkäri todennut atooppisen suolen ja joudun päivittäin käyttämään levolakin lisäksi pecorion valmistetta,joka ei ole Kela-korvattavissa lääkkeissä,mutta hinta on kallis.voinko saada pecorioniin mitään talaudellista tukea?

Tanjak10

Lukematon viesti Kirjoittaja Tanjak10 » 14 Kesä 2018, 14:19

Lääkäri totesi minulla siis atoonisen suolen ja pecorion maksaa minulle 33-60euroon kuukaudessa +levolacista 38euroa kuukausi.annoskoot isompia kuin tavallisesti siis.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Kesä 2018, 10:17

Hei Tanjak10!

Kuten viestissäsi kerroit, Pegorion-valmiste ei ole Kela-korvattava.

Voit hakea Kelasta perustoimeentulotukea. Jos sinulle myönnetään toimeentulotukea, saat apteekkiin maksusitoumuksen lääkkeisiin. Apteekki voi toimittaa maksusitoumuksella myös reseptillä sairauden hoitoon määrätyn itsehoitolääkkeen tai -valmisteen. Jos lääkkeesi ei kuulu maksusitoumuksen piiriin, toimita hakemuksen liitteenä potilasohje ja lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön lausunto siitä, että tarvitset ko. lääkettä tai valmistetta. Ilman reseptiä ostettuja lääkkeitä ei saa maksusitoumuksella, eikä niitä huomioida menona perustoimeentulotuessa.

Lisätietoa asiasta löydät osoitteesta http://www.kela.fi/toimeentulotuki-laak ... apteekkiin.

Mukavaa viikonloppua!

Terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet

santtuli85

Lukematon viesti Kirjoittaja santtuli85 » 21 Helmi 2019, 01:06

Hei. Kysymykseni koskee reseptilääkkeitä, joiden korvattavuuteen liittyy ehtoja ja kela-kortissa tulee olla sairausnumero. Minulla on käytössä krooniseen migreeniin Lamictal 50 mg ja Stemetil 5 mg. En saa kela-korvausta apteekista, koska minulla eivät ehdot kyseisten lääkkeiden korvattavuuden täyty. Kartuttavatko ostoni kuitenkin maksukattoa? Mikäli eivät, minun täytyy vaihtaa lääkevalmisteita, koska ko lääkkeet tulevat ajan mittaan liian kalliiksi kokonaan itse kustannettaviksi.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Helmi 2019, 11:55

Hei santtuli85!

Ainoastaan alkuomavastuu sekä ne lääkeostot, joista saat alkuomavastuun täyttymisen jälkeen Kela-korvauksen, kerryttävät lääkkeiden vuosiomavastuuta. Alkuomavastuuta kerryttävät ne lääkkeet, jotka ovat Kela-korvattavia. Lamictal 50 mg on peruskorvattava tai erityiskorvattava valmiste. Peruskorvaus on 40 % viitehinnasta ja sen saamiseen ei tarvita erityiskorvausoikeutta. Peruskorvauksen jälkeen maksamasi omavastuu kerryttää vuosiomavastuuta. Stemetil ei ole Kela-korvattava valmiste, joten sen ostot eivät kerrytä vuosiomavastuuta. Keskustele lääkärisi kanssa siitä, onko sinun mahdollista vaihtaa käyttämäsi valmisteet toisiin.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet