Ulkomaille muutto/asuminen

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Toksikologi

Ulkomaille muutto/asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Toksikologi » 12 Joulu 2017, 16:08

Hei,
Olen ollut nyt 3 kuukautta ulkomaille lähetettynä työntekijänä ja siten olen ollut oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Vuoden vaihteen jälkeen siirryn kuitenkin luultavasti saksalainen yliopiston palkkalistoille, jolloin ilmeisesti en ole enää Suomen sosiaaliturvan piirissä, koska oleskeluni ulkomailla on vakinainen (> 1 vuosi). Tuleeko minun "irtisanoutua" itse jotenkin Suomen sosiaaliturvasta vuoden vaihteen jälkeen vai miten minun tulee toimia? Saksassa liityn paikalliseen sairaskassajärjestelmään.

Kela | sairausetuudet

Re: Ulkomaille muutto/asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Joulu 2017, 09:38

Hei Toksikologi!

Sinun kannattaa ilmoittaa ulkomailla oleskelusi muuttumisesta asiointipalvelussa, jotta Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesi tarkistetaan. Sosiaalivakuuttamisessa sinua osataan neuvoa parhaiten Kelan kansainvälisten asioiden keskuksessa numerossa 020 634 0200 (klo 9–16).

Lisää tietoa kansainvälisistä tilanteista löydät sivuiltamme www.kela.fi/sosiaaliturvaan-kuuluminen-suomesta-ulkomaille.

Mukavaa talven jatkoa!

Ystävällisin terveisin
Laura | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Toksikologi

Lukematon viesti Kirjoittaja Toksikologi » 14 Joulu 2017, 11:41

Voiko tämän muutoksen ilmoittaa jo etukäteen asiointipalvelussa? Eli että muutos tulisi voimaan 1.1.2018?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Joulu 2017, 15:01

Hei Toksikologi!

Voit ilmoittaa muutoksen myös etukäteen asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Sanna | Kela sairausetuudet

Toksikologi

Lukematon viesti Kirjoittaja Toksikologi » 10 Tammi 2018, 16:57

Hei,
Olin tekemässä Kelan asiointijärjestelmässä ilmoitusta tulevasta muutostani ulkomaille. Mutta haluaisin varmistaa minkä kohdan valitsen, kun olen muuttamassa noin 3 vuodeksi Saksaan väitöskirjatyön tekemisen ajaksi. Valitsenko kohdan vakinainen muutto ja laitan tulevan muuttopäivämäärän vai kohdan jossa on muutto tietylle ajalle?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 12 Tammi 2018, 15:43

Hei Toksikologi!

Mikäli paluupäivämäärä on tiedossa voit valita kohdan, jossa on muutto tietylle ajalle.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet

Diel

Lukematon viesti Kirjoittaja Diel » 15 Tammi 2018, 19:33

Moi

Halusin muuttaa Kanadaan tänä kesänä ja minä halusin tietää, jos tulee sairaaksi siellä tai halusin mennä lääkärille siellä
Maksanko itse tai pitäisikö hakea joku paperille kelalta että pystyn mennä lääkärille siellä ilman laskua tai pieni lasku??

T.diel

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 18 Tammi 2018, 09:05

Hei Diel!

Viestistäsi ei selviä oletko muuttamassa Kanadaan töiden vai muun syyn vuoksi ja miten pitkään Kanadassa aiot olla.

Eurooppalaista sairaanhoitokorttia voi kuitenkin käyttää ainoastaan EU- ja Eta-maissa ja Sveitsissä.

Matkavakuutus on erityisen tärkeä matkustaessasi muuhun kuin EU-tai Eta-maahan tai Sveitsiin. Jos sairastut tai joudut onnettomuuteen, Suomeen paluun kustannukset voivat olla suuret. Kuljetuksen (esim. ambulanssilennon) järjestäminen on myös vaikeaa ilman kattavaa vakuutusta.

Jos sairastut ja maksat muualla kuin EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä saamasi hoidon todelliset kustannukset itse, voit hakea korvausta kelasta. Korvaus maksetaan samansuuruisena kuin silloin, jos vastaava hoito olisi annettu Suomessa yksityisessä terveydenhuollossa. Korvaus kattaa usein vain pienen osan kustannuksista.

Muussa kuin EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä työskentelevän sairausvakuuttaminen ja oikeus sairaanhoitoon riippuu työskentelyn kestosta. Ulkomailla tilapäisesti, eli alle 1 vuoden oleskeleva kuuluu edelleen Suomen sairausvakuutukseen. Myös oikeutesi sairaanhoitoon säilyy ennallaan. Jos et saa työskentelymaastasi korvausta sairaanhoidon kustannuksista, voit hakea niistä jälkikäteen korvausta Kelasta. Korvaus kattaa usein vain pienen osan kustannuksista.

Osoitteesta https://www.hoitopaikanvalinta.fi/terve ... ta/kanada/ voit lukea lisätietoja terveydenhuollosta ja sosiaaliturvasta Kanadassa. Halutessasi voit olla yhteydessä myös Kelan kansainvälisten asioiden keskukseen 020 634 0200.

Ystävällisin terveisin

Tiina | Kela sairausetuudet

Kirsikka63

Lukematon viesti Kirjoittaja Kirsikka63 » 18 Tammi 2018, 12:18

Hei,

saisin työpaikan Hollannista, mutten tiedä avustaako Kela jollakin lailla muuttoa sinnepäin, olen yksinhuoltaja äiti 14 vuotiaan poikani kanssa. Sieltä tarjottiin työpaikkaa.
Ja mitä muita tukia siihen mahdollisesti saa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 19 Tammi 2018, 14:46

Hei, Kirsikka63!

Kun muutat Suomesta ulkomaille, Kela tekee päätöksen siitä, kuulutko Suomen sosiaaliturvaan eli onko sinulla oikeus Kelan myöntämiin sosiaaliturvaetuuksiin.

Jos muutat ulkomaille alle vuodeksi, säilyy yleensä oikeus Suomen sosiaaliturvaan ja voit saada Kelan etuuksia. Jos taas tarkoitus on asua ulkomailla yli vuosi, useimmissa tapauksissa oikeus Suomen sosiaaliturvaan katkeaa.

Varsinaista muuttoavustusta ulkomaille muuttoon ei ole tarjolla.

Neuvoisin sinua soittamaan Kelan kansainvälisen keskuksen numeroon ja kertomaan tarkemmin tilanteestasi, 020 634 0200.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet