Mirena-valmisteen korvattavuus

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

liisao

Mirena-valmisteen korvattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja liisao » 18 Tammi 2018, 09:47

Hei,
en oikein mistään löytänyt tämän hetken tietoa Mirena-hormonikierukan kela-korvauksesta. Saako korvauksen terveyskeskuslääkärin kirjoittamasta lääkemääräyksestä, kun valmiste on määrätty sairauden hoitoon?

Kela | sairausetuudet

Re: Mirena-valmisteen korvattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 19 Tammi 2018, 09:32

Hei liisao,

Selvitämme vielä, mikä on tämänhetkinen ohjeistus Mirena-hormonikierukan korvattavuudesta ja vastaamme sinulle tähän viestiketjuun mahdollisimman pian.

Terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Tammi 2018, 08:05

Hei liisao!

Sairausvakuutuslain mukaiseen korvaukseen on oikeus vain silloin, kun kyse on yksityisessä terveydenhuollossa sairaudenhoitoon määrätystä hormonikierukasta ja yksityisellä puolella annetusta hoidosta.

Jos kyse on julkisen terveydenhuollon toteamasta sairauden hoidosta, tulee asiakkaan saada maksutta hormonikierukka asianosaisesta terveyskeskuksesta tai sairaalasta. Jos reseptistä (annostusohjeesta) tai asiointitilanteessa ilmenee, että Mirena-resepti on määrätty julkisessa terveydenhuollossa ja se on tarkoitus myös asentaa siellä, apteekki ei voi antaa suorakorvausta, vaikka kyseessä olisi sairauden hoito. Tällaisissa tapauksissa korvausta ei voi saada myöskään jälkikäteen Kelan toimistosta.

Mirenan korvattavuuteen liittyy paljon huomioon otettavia seikkoja, joten lääkehaussa oleva tieto peruskorvattavuudesta ei yksin riitä suorakorvauksen antamiseen apteekissa. Epäselvissä tilanteissa asiakas ohjataan hakemaan korvausta jälkikäteen Kelasta. Apteekki arvioi aina tilanteen reseptin mukaisesti.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet

Proviisori

Lukematon viesti Kirjoittaja Proviisori » 07 Helmi 2019, 09:41

Hei,
Pakko kommentoida kun liikkuu eri versioita asiasta.
Tänään aamulla varmistettu KELASTA että Mirenasta saa hetkellä Kela korvauksen myös silloin kun se on julkisesta terveydenhuollosta määrättyy ja SAIRAUDEN HOITOON.
Mirena asia on käsitelyssä mutta siihen saakka kunnes toisin päätetään siitä saa antaa apteekissa Kela korvauksen.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 11 Helmi 2019, 10:26

Hei Proviisori!

Mirena kierukan korvattavuuteen ei ole tullut muutoksia sairausvakuutuksen näkokulmasta. Vaikka Mirena-kierukka asennettaisiin julkisessa terveydenhuollossa, apteekki ei voi antaa suorakorvausta, vaikka kyseessä olisi sairauden hoito. Tässä tilanteessa kierukka kuuluu julkisen terveydenhuollon kustannettavaksi ja asiakkaan tulee saada se julkisesta terveydenhuollosta (ei ostaa itse apteekista). Mirena-lääkehoito on osa kunnallisessa terveydenhuollossa annettua hoitoa, jos se asennetaan julkisen terveydenhuollon yksikössä (esimerkiksi terveyskeskuksessa). Kunnallisessa terveydenhuollossa hoidon yhteydessä annettavat lääkkeet ovat osa hoitoa ja niiden kustannukset sisältyvät potilaalta perittävään asiakasmaksuun. Merkitystä on siis sillä, missä kierukka asennetaan, eikä välttämättä sillä, missä se on määrätty.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Judeju1

Kela-kortti

Lukematon viesti Kirjoittaja Judeju1 » 15 Helmi 2019, 15:22

Hei
Lompakko varastettiin ja Kela-kortti meni myös, miten saan uuden?
Jukka

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 18 Helmi 2019, 15:10

Hei, Judeju1!

Voit tilata uuden Kela-kortin numerosta 020 692 203 tai lomakkeella SV 157.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet

MinnaHM

Lukematon viesti Kirjoittaja MinnaHM » 04 Heinä 2019, 12:20

Hei,

Mikäköhän on nykyään Mirenan korvattavuus? Minulle asennetaan Mirena-kierukka endometrioosin (eli sairauden) hoitoon terveyskeskuksessa ja yllättäen sairaanhoitaja kertoi, että joudun maksamaan sen itse. Aikaisemmin lääkäri oli maininnnut, että minun ei tarvitse kierukkaa maksaa. Minun ei siis tarvitse itse hakea kierukkaa apteekista vaan se asennetaan suoraan terveyskeskuksessa.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 04 Heinä 2019, 13:46

Hei MinnaHM!

Mirena-kierukan korvattavuuteen ei ole tullut muutoksia. Jos Mirena-kierukka asennetaan julkisessa terveydenhuollossa, kuuluu kierukka julkisen terveydenhuollon kustannettavaksi. Tällöin asiakkaan tulee saada kierukka terveydenhuollosta sen sijaan, että hän ostaisi sen itse apteekista. Julkisen terveydenhuollossa hoidon yhteydessä annettavat lääkkeet ovat osa hoitoa ja niiden kustannukset sisältyvät potilaalta perittävään asiakasmaksuun. Neuvoisin sinua selvittämään asiaa vielä terveyskeskuksen kanssa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet

Julia99

Lukematon viesti Kirjoittaja Julia99 » 22 Joulu 2019, 09:51

Neuvolan lääkäri määräsi minulle mirena hormonikierukan reseptillä ja sanoi että kela korvaa siitä 40%. Pitääkö tämä paikkansa ettei tule sitten ikäviä yllätyksiä kun menen hakemaan sitä.