aimovig

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

soinitu

aimovig

Lukematon viesti Kirjoittaja soinitu » 28 Loka 2018, 09:09

Onko mitään käsitystä siitä milloin ko lääke tulisi mahdollisesti kelakorvauksen piiriin. Krooninen migreeni ja migreeni yleensä aiheuttaa suuret kustannukset sairaslomapäivinä yms ja kun botox-pistotkaan eivät auta, niin olisi kyllä kelan järkevää pikimmiten saada suuret oikeasti migreenin estoon suunnitellut lääkkeet korvattaviksi.
Varsinkin kun tuo botox-hoitokin maksaa kelalle useamman tuhat euroa vuodessa eikä siitä edes ole kaikille hyötyä.
Ko lääkeryhmällähän on saattu erinomaisia tuloksia maailmalla, (jopa niin että 3kk annoksella osa kroonisesta migreenistä kärsivistä on olleet 1.5 v ilman migreeniä).
Siis onko tiedossa mitään aikataulua tai onko edes jo hakinnassa?

Kela | sairausetuudet

Re: aimovig

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Loka 2018, 10:56

Hei, soinitu!

Valmiste ei ole korvattava, koska valmisteelle ei ole haettu tai vahvistettu korvattavuutta ja kohtuullista korvausperusteeksi hyväksyttävää tukkuhintaa tai lääkeyritys on siirtänyt valmisteen vapaaseen hinnoitteluun.

Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) päättää lääkkeen korvattavuudesta ja Kela vastaa Hilan korvattavuuspäätösten toteuttamisesta.

Ymmärrän huolesi. Tässä linkki Hilan usein kysyttyihin kysymyksiin. Toivottavasti saat sieltä lisäinfoa asiaasi liittyen!

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

epicast

Lukematon viesti Kirjoittaja epicast » 12 Tammi 2019, 01:20

soinitu kirjoitti:Onko mitään käsitystä siitä milloin ko lääke tulisi mahdollisesti kelakorvauksen piiriin. Krooninen migreeni ja migreeni yleensä aiheuttaa suuret kustannukset sairaslomapäivinä yms ja kun botox-pistotkaan eivät auta, niin olisi kyllä kelan järkevää pikimmiten saada suuret oikeasti migreenin estoon suunnitellut lääkkeet korvattaviksi.
Varsinkin kun tuo botox-hoitokin maksaa kelalle useamman tuhat euroa vuodessa eikä siitä edes ole kaikille hyötyä.
Ko lääkeryhmällähän on saattu erinomaisia tuloksia maailmalla, (jopa niin että 3kk annoksella osa kroonisesta migreenistä kärsivistä on olleet 1.5 v ilman migreeniä).
Siis onko tiedossa mitään aikataulua tai onko edes jo hakinnassa?
Hei Sointu!

En tiedä onko tämä sinulle enää ajankohtainen, mutta keskustelin Hilan (lääkkeiden hintalautakunta) edustajan kanssa, ja hän kertoi Aimovigista tulleen heille hakemus 1.8.2018. Heillä on kuusi kuukautta aikaa tehdä päätös korvattavuudesta, mutta ilmeisesti he olivat päätöksentekoon tarvinneet jotain tietoja valmistajalta, tämä oli jonkin aikaa keskeytetty (ilmeisesti marraskuun aikana). Näin ollen oletan päätöksen tulevan joko 7.2.2019 kokouksessa, tai jos tämä keskeytys on ollut juuri sen verran pitkä, kokouksessaan 7.3.2019.

Tässä on linkki Hilan kokousaikatauluihin: http://www.hila.fi/fi/toiminta/kokoukset. Todennäköisesti tieto päätöksestä tulee jo saman päivän aikana, tai seuraavana päivänä heidän sivuilleen. Tähän osoitteeseen tulee Excel-taulukkona tieto siitä, onko Aimovig hyväksytty vai ei: http://www.hila.fi/fi/tiedotteet-ja-lue ... spaatokset

Toivottavasti päätös tulee pian, on tuo sen verran kallis lääke tällä erää!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Tammi 2019, 14:29

Hei epicast!

Kiitos tiedosta.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Tammi 2019, 21:42

HILA tulee asettaa syytteeseen ja ainaki ilmiantaa tämä kuppaus ainovigin korvauksen kanssa.
Samaa törtöilyä jatkaa FIMEA, joka torpedoi Terveystalon halpamyynnin ko lääkkeellä.
Hila ja Fimea ovat potilasvaarallisia toimijoita.
Muutama vaikeaa migr sairastavaa saattaa kuolla Fimen ja Hilan vitkuttelun takia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Tammi 2019, 21:43

Eduskunnan oikeusasiamiehelle lienee jo postia menossa.
Onko Kelassa työkykyinen johtaja, hänen tulisi toimia.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 01 Helmi 2019, 11:16

Hei!

Palstalla annamme yleistä neuvontaa Kelan eri etuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Lääkkeiden hintalautakunnasta voi tiedustella tarkemmin lääkkeiden korvattavuuspäätöksistä.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Vieras

Miksi HILA kuppaa ja FIMEA mokasi?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Helmi 2019, 16:32

Potilaan oivallinen kirjoitus.
Fimea mokasi pahemman kerran ja HILA kuppaa...
Onko Suomi sivistysvaltio??

Lainaus:
Päivän lehti 6.2.2019 | Lukijan mielipide
Uudelle migreenin estoon tarkoitetulle lääkkeelle tulisi antaa Kela-korvattavuus mahdollisimman pian
Lääke antoi minulle elämäni takaisin, mutta minulla ei ole mitään mahdollisuuksia kustantaa sitä kokonaan itse.

Julkaistu: 6.2. 2:00

SAIRASTAN kroonista migreeniä – minulla on joka päivä migreenikohtaus tai kaksi. Ilman migreenin täsmälääkkeitä makaisin pimeässä huoneessa oksentamassa joka päivä. Olisin sairaalan päivystyksen vakioasiakas: sinne on pakko hakeutua, kun mikään ei pysy sisällä ja kun käsittämättömän kovan kivun keskellä en uskalla jäädä kotiin.

Migreenin täsmälääkkeiden ansiosta vältyn kivulta useimmiten. Olen lääkkeiden jäljiltä kuitenkin vain puolikas itsestäni. Väsyttää, huimaa ja heikottaa.

Pääsin mukaan uuden biologisen migreeninestolääkkeen tutkimukseen. Tutkimukseen osallistumisen ansiosta sain elämäni takaisin kokonaiseksi ihanaksi vuodeksi.

Tutkimus on nyt loppu, mutta lääke saatiin markkinoille syksyllä. Sen annoshinta on lähes 580 euroa kuussa – minulle yli tuhat euroa, sillä tarvitsen kaksi annosta –, eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia kustantaa lääkettä kokonaan itse.

Vetoan päättäjiin: antakaa lääkkeelle Kela-korvattavuus mahdollisimman pian. Uusi lääke mahdollistaa minulle paitsi työssäkäynnin myös elämisen arvoisen elämän.

Migreenipotilas

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 08 Helmi 2019, 10:57

Hei!

Kuten Tiina jo aiemmin vastasi, lääkkeiden korvattavuuspäätöksistä kannattaa tiedustella tarkemmin lääkkeiden hintalautakunnasta.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet