Missä uusi kelakortti?

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Nuoriastmaatikko

Missä uusi kelakortti?

Lukematon viesti Kirjoittaja Nuoriastmaatikko » 11 Tammi 2019, 00:00

Hei. Olen juuri 19 vuotta täyttänyt nuori nainen. Minulla todettiin astma jouluna 2017 ja viime syksynä 2018 lääkäri teki b-lausunnon, joka meni läpi. Minulle kerrottiin, että saisin uuden kelakortin, jotta saisin lääkkeisiini korvauksen, mutta yli 3kk myöhemmin uutta kelakorttia ei näy missään. Minun pitäisi käydä ostamassa lisää lääkkeitä, mutta mitä jos uutta kelakorttia ei ole? Vanha kyllä on, mutta siinä ei korvausta ole. Joten osaisiko joku auttaa ja kertoa, miksi en korttia ole saanut?

Kela | sairausetuudet

Re: Missä uusi kelakortti?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Tammi 2019, 10:22

Hei Nuoriastmaatikko!

Apteekki saa tiedon lääkekorvausoikeudesta Kelasta, joten voit ostaa lääkkeet erityiskorvattuina, vaikka et ole vielä saanut uutta Kela-korttia. Uuden Kela-kortin pitäisi tulla postitse kotiin muutaman viikon kuluessa lääkekorvausoikeuspäätöksen antamisen jälkeen. En valitettavasti osaa sanoa, miksi et ole vielä saanut uutta Kela-korttia. Neuvoisin sinua soittamaan Kela-korttien palvelunumeroomme 020 692 203 tilanteen tarkempaa selvittämistä varten.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

korttiasiaa

Uusi kelakortti?

Lukematon viesti Kirjoittaja korttiasiaa » 27 Tammi 2019, 17:49

Lähettääkö Kela uuden kela-kortin, kun kuvallinen kela-henkilökortti vanhentui? Tilasimme äidilleni epähuomiossa vain uuden henkilökortin. Vai pitääkö Kelalle ilmoittaa, ettei hänellä nyt ole voimassa olevaa Kela-korttia? Missä kaikkialla tarvitaan Kela-korttia? Apteekissa oli sanottu, että lääkkeet saa ilman Kela-korttia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Tammi 2019, 19:48

Ainakin Lahdessa terveyskeskuksessa ja sairaaloissa ( kaupunginsairaala ja keskussairaala).

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 29 Tammi 2019, 10:26

Hei korttiasiaa!

Apteekki voi tarkistaa Kelasta mm. voimassaolevat lääkekorvausoikeudet, joten Kela-kortti ei ole apteekissa välttämätön. Kela-kortti on kuitenkin hyvä olla olemassa, koska sitä voi tarvita esimerkiksi terveyskeskuksessa tai sairaalassa asioidessa.

Uusiin henkilökortteihin ei ole enää mahdollista saada sairausvakuutustietoja henkilökorttilain muuttumisen vuoksi. Uutta Kela-korttia ei lähetetä automaattisesti henkilökortin mentyä vanhaksi. Jos äidilläsi ei ole vanhaa Kela-korttia tallessa, hän voi tilata uuden Kela-kortin soittamalla palvelunumeroomme 020 692 203.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi