Eurooppalainen sairaanhoitokortti

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Eestist

Re: Eurooppalainen sairaanhoitokortti

Lukematon viesti Kirjoittaja Eestist » 14 Tammi 2019, 21:20

Hei!
Olen 5 vuotta ollut töissä Suomessa ja asunut työasunnossa, mutta minun koti ja perhe on Virossa. Minulla on Kela-kortti sekä Eurooppalainen sairaanhoitokortti. Onko minulla mahdollisuus saada S1-todistuksen ja sairaanhoitovakutuksen myös Virossa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Tammi 2019, 10:05

Hei Eestist!

Hoito-oikeustodistus S1 voidaan myöntää, jos henkilö asuu toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä ja jos Suomi vastaa hänen sairaanhoitonsa kustannuksista. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi Suomesta lähetetyt työntekijät ja ulkomailla asuvat henkilöt, jotka saavat eläkettä Suomesta.

Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä kansainvälisten asioiden keskukseemme 020 634 0200, jotta voidaan katsoa tilannettasi tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kristokk

Lukematon viesti Kirjoittaja kristokk » 18 Tammi 2019, 13:47

Moi,

Jos käyn töissä suomessa ja minulla on myös Kelan myöntämä Eurooppalainen sairaanhoitokortti, niin korvaako Kela Virossa tehdyn nielurisojen leikkauksen.

terveisin,
KK

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Tammi 2019, 14:40

Hei kristokk!

Eurooppalainen sairaanhoitokortti kattaa akuuttia sairaanhoitoa. Jos esimerkiksi sairastut äkillisesti tai sinulle sattuu jokin tapaturma toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä.

Suomessa asuva ja työskentelevä voi hakeutua hoitoon toiseen EU- tai Eta-maahan tai Sveitsiin. Jos tarkoitus on hakeutua ennakolta suunniteltuun hoitoon ulkomaille, voit hakea ennakkolupaa Kelasta lomakkeella SV129. Hakemukseen tulisi liittää sairauttasi tai hoitoa koskeva lääketieteellinen selvitys (esim. hoitokertomus tai lääkärinlausunto). Ennakkolupaa tulisi hakea hyvissä ajoin ennen hoitoon hakeutumista, koska Kela tarvitsee hakemuksesi ratkaisemiseen aikaa, koska se pyytää tilanteestasi lausunnon julkiselta terveydenhuollolta. Julkisen terveydenhuollon tulee puoltaa luvan myöntämistä. Jos julkinen terveydenhuolto puoltaa luvan myöntämistä, Kela myöntää sinulle ennakkoluvan (S2-lomakkeen), jonka viet mukanasi hoidon antajalle.

Hoitoon voi hakeutua myös ilman ennakkolupaa, jolloin maksat ensin itse kaikki hoitokustannukset ja haet korvauksia jälkikäteen lomakkeella SV128. Korvaukset tulee hakea 6kuukauden kuluessa siitä, kun olet maksanut hoidon. Lisätietoa voit lukea osoitteesta http://www.kela.fi/sairaanhoito-kansain ... ulkomaille.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

jarmojan

Lukematon viesti Kirjoittaja jarmojan » 04 Helmi 2019, 18:09

Olen syntyperäinen Suomen kansalainen ja eläkeläinen. Asun nyt vakituisesti Espanjassa ja minun Eurooppalainen sairaanhoitokortti on mennyt vanhaksi. Miten saan tilattua uuden kortin? Minulla ei ole suomalaisten pankkien verkkotunnuksia eikä mobiilivarmennetta.
Mobiilivarmennetta en saa, koska minulla ei ole suomalaisia nettipankkitunnuksia, eikä minulla ole osoitetta Suomessa.
Maksan veroni aina Suomeen, koska olen eläkkeellä valtionpalveluksesta.

Miksi Eurooppalainen sairaanhoitokortti on määräaikainen ja vain kaksi vuotta voimassa. Miksi kortti ei voisi olla pysyvästi voimassa niin kauan kuin tulee muutoksia esim. palaa takaisin asumaan Suomeen?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 05 Helmi 2019, 14:58

Hei jarmojan!

Saat Kelasta eurooppalaisen sairaanhoitokortin, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- asut vakituisesti toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä
- saat Suomesta eläkettä
- Suomi vastaa sairaanhoitosi kustannuksista.

Korttia ei tarvitse erikseen hakea. Se postitetaan sinulle automaattisesti, kun Kela on saanut tiedon siitä, että olet muuttanut ulkomaille tai jäänyt eläkkeelle. Suosittelenkin sinua olemaan yhteydessä puhelimitse Kelan kansainvälisten asioiden keskukseen 020 634 0200 (Ulkomailta +358 20 634 0200), jolloin voimme selvittää tilannettasi tarkemmin. Ja samalla voidaan tilata uusi eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet