Kysymys lääkkeiden korvaamisesta

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

helmie

Kysymys lääkkeiden korvaamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja helmie » 04 Helmi 2019, 12:53

Hei,

Olen opiskelija, ja saan tällä hetkellä opintotukea. Ensi kuussa opintotukikuukauteni loppuvat, ja joudun elämään pelkällä asumistuella kesäkuuhun asti (jolloin alan saada maisteritukikuukausia). En usko olevani oikeutettu toimeentulotukeen, sillä minulla on säästötili.

Minulla on tällä hetkellä 4 eri reseptilääkettä, joihin menee ainakin opiskelijan näkökulmasta melko paljon rahaa kuukaudessa. Onko näihin kustannuksiin mahdollista hakea mitään erityistä avustusta tai tukea joko yhtä aikaa opintotuen kanssa tai ilman sitä? Toimeentulotuessakin korvataan lääkkeet yms., joten pohdin, onko tällaiseen tilanteeseen mitään samankaltaista apua. Kuulin myös, että lääkärin lausunnolla voisi saada taloudellista apua esim. atooppisen ihon tarvitsemiin rasvoihin. Tästäkään minulla ei ole tosin sen enempää tietoa.

Vieras

Re: Kysymys lääkkeiden korvaamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Helmi 2019, 21:13

Lääkeostoihin ei saa mitään erillistä lääkeavustusta ellet saa jo ennestään toimeentulotukea ja sitähän et voi saada ennenkuin olet käyttänyt säästötililläsi olevat varat. Mutta vuosittainen lääkekatto on jotain 600 euroa, sitä kartuttavat kaikki lääkärin määräämät Kela-korvattavat reseptilääkkeet eli sun kannattaa hankkia atooppiseen ihoosi diagnoosi ja pyytää resepti voiteille. Kun lääkekattosumma tulee täyteen kalenterivuoden aikana vaikkapa kesäkuussa, loppuvuoden lääkkeistä maksat tuskin mitään. Linkki ohjeeseen löytyy tuolta:
https://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 06 Helmi 2019, 10:31

helmie kirjoitti:Hei,

Olen opiskelija, ja saan tällä hetkellä opintotukea. Ensi kuussa opintotukikuukauteni loppuvat, ja joudun elämään pelkällä asumistuella kesäkuuhun asti (jolloin alan saada maisteritukikuukausia). En usko olevani oikeutettu toimeentulotukeen, sillä minulla on säästötili.

Minulla on tällä hetkellä 4 eri reseptilääkettä, joihin menee ainakin opiskelijan näkökulmasta melko paljon rahaa kuukaudessa. Onko näihin kustannuksiin mahdollista hakea mitään erityistä avustusta tai tukea joko yhtä aikaa opintotuen kanssa tai ilman sitä? Toimeentulotuessakin korvataan lääkkeet yms., joten pohdin, onko tällaiseen tilanteeseen mitään samankaltaista apua. Kuulin myös, että lääkärin lausunnolla voisi saada taloudellista apua esim. atooppisen ihon tarvitsemiin rasvoihin. Tästäkään minulla ei ole tosin sen enempää tietoa.
Hei helmie!

Yleensä myönteisen perustoimeentulotukipäätöksen yhteydessä voi saada maksusitoumuksen lääkkeisiin.

Lääkärin B-lausunnolla voi hakea oikeutta lääkkeen erityiskorvaukseen, rajoitettuun korvaukseen tai kliinisen ravintovalmisteen korvaukseen. Lääkehaku-palvelussa on ajantasaiset tiedot Suomessa kaupan olevista lääkkeistä, korvattavista perusvoiteista ja korvattavista kliinisistä ravintovalmisteista.

Lisää lääkkeiden korvausoikeuksista pääset lukemaan verkkosivuiltamme. www.kela.fi/laakkeet_erityiskorvaus

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

JVirta

Lukematon viesti Kirjoittaja JVirta » 06 Helmi 2019, 13:07

Hei
Minulla on diagnoosi E29.1# kivesten vajaatoiminta, olen testosteroni korvaushoidossa. Hoitona käytetään Nebido-pistos 10 viikon välein. Minulle ei ole kirjoitettu B-lausuntoa koska hoitavan lääkärin mukaan Kelan erityiskorvattavuuden kriteerit eivät täyty kohdallani. Nebido hoito mataliin testosteroni arvoihin on lääkärinikin mukaan loppuelämän kestävä hoito, ymmärtääkseni loppuelämän kestävä hoito täyttää kriteerin vaikea vajaatoiminta.
Kelan erityiskorvattavien listalta löytyy sukurauhasten, ymmärtääkseni kivekset ovat sukurauhasia, vaikea vajaatoiminta.

Erityiskorvattavien listalta löytyy seuraava teksti:
"121 Sukurauhasten vaikea vajaatoiminta, sairauden 121 perusteella erityiskorvausoikeus myönnetään pitkäaikaista korvaushoitoa vaativan sukurauhasperäisen sukurauhasten vaikean vajaatoiminnan hoitoon."

Olen saanut sairaalasta kahta eri tietoa erityiskorvattavuudesta ja nyt haluaisin tietää Kelan näkemyksen asiaan, onko Nebido hoito erityiskorvattavaa koska minulla on diagnosoitu kivesten vajaatoiminta.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 08 Helmi 2019, 10:41

Hei JVirta!

Nebido-valmiste on joko peruskorvattava tai erityiskorvattava. Peruskorvaus on 40 % valmisteen kustannuksesta. Erityiskorvaus on 100 % 4,50 euron lääkekohtaisen omavastuuosuuden ylittävistä kustannuksista seuraavissa sairauksissa:

- 101 Aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta
- 121 Sukurauhasten vaikea vajaatoiminta.

Lisätietoa siitä, milloin korvausoikeus 121 voidaan myöntää, löytyy täältä: www.kela.fi/laake121. Keskustele lääkärisi kanssa tarkemmin asiasta. Oikeutta erityiskorvaukseen haetaan lääkärin tekemällä B-lausunnolla.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi