kelan korvausperusteet

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Memoir

kelan korvausperusteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Memoir » 11 Helmi 2019, 13:57

Miten korvaus määräytyy esim tällaisessa tapauksessa:

Käyn yksityisellä lääkärillä, ja hoidon jatkuessa joudun asioimaan lääkärin kanssa sähköpostilla (halvempaa kuin käynti) ja lääkäri toimittaa sähköpostitse minulle vastauksen missä kertoo että on määrännyt vaivaani sähköisesti uuden lääkkeen.

Kulut 35 e.

Haluyaisin tietää paljonko Kela korvaa ja miten korvausta periaatteessa haettaisiin (vaikka korvaus pieni olisikin.)

yst

M

Kela | sairausetuudet

Re: kelan korvausperusteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Helmi 2019, 10:13

Hei Memoir!

Kela korvaa osan yksityislääkärin perimästä palkkiosta tai yksityislääkärin määräämän tutkimuksen ja hoidon kustannuksista. Korvaus on enintään korvaustaksan määrä. Korvaustaksat löytyvät taksaluettelosta.

Jos et saa Kela-korvausta suorakorvauksena hoitopaikasta, voit hakea sitä lomakkeella SV 127, Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset. Liitteeksi tarvitaan hoitopaikan täyttämät lomakkeet lääkärin antamasta hoidosta tai lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta. Sairaanhoitokorvauksia ei voi hakea verkossa, joten postita hakemus ja liitteet Kelaan.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Sapuh

Lukematon viesti Kirjoittaja Sapuh » 13 Helmi 2019, 11:10

Hei!
Satutin nilkkani eräällä kurssilla, kurssin vakuutus korvaa kulut. Ensin minun oli kuitenkin maksettava kulut itse ja sitten haettava kelalta korvausta (ja tämän jälkeen tulee vakuutus). Kävin ortopedilla ja röntgenissä. Mistä ja miten siis haen kelalta korvausta? Lisäksi menen tällä viikolla vielä uudestaan käymään lääkärillä, niin haenko molemmista lääkärikäynneistä aiheutuvista kuluista erikseen korvausta vai samaanaikaan/kerralla?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Helmi 2019, 10:55

Hei Sapuh!

Kuten Hilja onkin aikaisemmassa viestissä kertonut, sairaanhoitokorvauksia voit hakea hakemuksella SV127, Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset. Liitteeksi tarvitaan hoitopaikan täyttämät lomakkeet lääkärin antamasta hoidosta tai lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta. Voit hakea samalla hakemuksella molemmat lääkärikäynti kulut.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet

Kysyn 1

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysyn 1 » 23 Loka 2019, 09:30

SV 127 sairaanhoitokustannukset hakemus: sain silmälääkäristä Valkeakoskelta valmiin kirjekuoren jossa käskettiin lähettää SV 127 hakemus Kelalle. Osoitteena oli Kela, PL 30, 33056 Kela -> onko tuo osoite oikea ja tuo PL voimassa oleva? Paikkakunta siis Valkeakoski. Meneekö kirje ns vastauslähetyksenä ja Kelaa maksaa postikulut vai itse maksettava kirjeen lähetys?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Loka 2019, 10:20

Hei Kysyn 1!

Kelasta ei ole enää saatavilla palautuskuoria, mutta mikäli palveluntuottajalla on kuoria vielä ollut jäljellä ja olet sellaisen saanut, voit käyttää sitä. Kirjekuoressa pitäisi lukea, jos se on valmiiksi maksettu. Mutta jos kuoressa ei lue mitään, tulee postimaksu maksaa itse.

Postitusosoite on Kela, PL 10, 00056 KELA.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet