Lääkkeiden vuosiomavastuu

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

Lääkkeiden vuosiomavastuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Helmi 2019, 14:18

Moikka. Minun tilanteeni on seuraava. Saan pelkästään työttömyysturvaa ja rahani ovat loppumassa. Minulla on krooninen sairaus ja siihen on määrätty kallis lääke jossa omavastuu täyttyy kerralla ja minulla ei ole varaa ostaa lääkettä apteekista. Pistos olisi pitänyt ottaa jo yli kuukausi sitten mutta ei ole ollut varaa maksaa kerralla 600 euroa. En tiedä mihin tukiin minulla on oikeus. Saan nyt vain noin 500 euroa kk työttömyysturvaa ja vuokrakin pitäisi maksaa ja laskut ja ostaa ruoka kaupasta. Miten toimin?

Vieras

Re: Lääkkeiden vuosiomavastuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Helmi 2019, 14:22

Miksi et saa asumistukea kun asut vuokralla ja tulosi on vain työttömyysetuus?

Kela | sairausetuudet

Re: Lääkkeiden vuosiomavastuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Helmi 2019, 13:41

Hei!

Sinun kannattaa selvittää oikeus asumistukeen sekä toimeentulotukeen. Pienituloinen ruokakunta voi saada yleistä asumistukea asumismenojensa vähentämiseksi. Yleensä ruokakunnan muodostavat samassa asunnossa asuvat henkilöt. Asumistuki myönnetään yhteisesti koko ruokakunnalle. Lisätietoja voit lukea osoitteesta www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada.

Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Perustoimeentulotuki muodostuu perusosasta ja muista perusmenoista. Myönteisen perustoimeentulotukipäätöksen yhteydessä asiakas saa yleensä sähköisen maksusitoumuksen lääkkeisiin, jolla voi saada sellaisia lääkkeitä tai valmisteita, jotka on määrätty reseptillä sairauden hoitoon. Lisätietoja toimeentulotuesta voit lukea täältä.

Jos haluat keskustella etuuksista virkailijan kanssa, voit soittaa puhelinpalveluumme. Eri etuuksien yhteystiedot löytyy seuraavasta osoitteesta: www.kela.fi/palvelunumerot.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi