Kustannusten korvaukset

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Ripe

Kustannusten korvaukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Ripe » 29 Huhti 2019, 17:41

Hei!
Olen ollut leikkausjonossa Oyssiin viime syksystä lähtien. Nyt sieltä ilmoitettiin, että leikkaus ei onnistu heillä ja minut on siirretty Hus:siin Helsinkiin. Nyt minulla on jo yksi aika sinne varattuna, joka on leikkauksen suunnitteluaika. En vielä tiedä, onko näitä leikkausta edeltäviä käyntejä enemmänkin. Korvataanko minulle jotain, esim. matkakuluista, palkattomasta työpäivästä? Voiko matkustustavan valita, koska päiväseltään Helsingissä käynti ei onnistu ihan millä vaan menopelillä? Jos korvausta saa, haetaanko se etu- vai jälkikäteen ja millaisia todistuksia/lomakkeita täytetään?

Kela | sairausetuudet

Re: Kustannusten korvaukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Huhti 2019, 15:47

Hei Ripe!

Voit hakea matkakorvausta tekemistäsi matkoista jälkikäteen. Korvausta tulee hakea 6 kuukauden kuluessa matkan tekemisestä. Voit hakea matkakorvausta sähköisesti Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 4.

Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on 25 euroa. Matkat korvataan yleensä halvimman matkustustavan mukaisesti. Jos tarvitset terveydentilasi takia erityisajoneuvoa kuten omaa autoa tai taksia, pyydä asiasta todistus terveydenhuollosta. Jos käytät omaa autoa puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi, ilmoita siitä hakemuksessasi. Omalla autolla tehdystä matkasta korvaus on 0,20 euroa/km.

Jos tarvitset terveydentilasi takia taksia, tilaa taksi Kela-taksin tilausnumerosta. Kela ei korvaa muualta kuin alueellisesta tilausnumerosta tilattuja taksimatkoja.

Lisätietoa matkakorvauksista: www.kela.fi/matkat.

Mukavaa vappua!

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi