Kuntoutusrahan hakemisesta

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Arpa

Kuntoutusrahan hakemisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Arpa » 24 Elo 2018, 13:53

Hei,

Asiointipalvelun hakemuksessa sanotaan näin:
"Kuntoutusraha turvaa toimeentuloa kuntoutuksen aikana. Voit hakea kuntoutusrahaa myös kuntoutuksen odotusajalta tai kuntoutusjaksojen väliseltä ajalta."

Ymmärsin että pitäisi olla jo hyväksytty päätös olemassa ennen kuin tuota voi hakea. Sairaslomani loppui, mutten vielä ole saanut lääkärinlausuntoani kuntoutusta koskien. En siis ole vielä voinut hakea kuntoutusta ja sen käsittelyssä kuitenkin kestää aikansa.

Kysynkin mistä saan taloudellista tukea siltä ajalta kun odotan päätöstä kuntoutuksesta? Maksetaanko kuntoutusrahaa takautuvasti?

Kela | sairausetuudet

Re: Kuntoutusrahan hakemisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 27 Elo 2018, 10:21

Hei Arpa!

Kyllä, kuntoutusraha turvaa toimeentuloasi, kun osallistut kuntoutukseen ja olet saanut kuntoutuksesta päätöksen joko Kelasta, työterveyshuollosta, kunnasta tai kuntayhtymältä.

Takautuva hakuaika kuntoutusrahassa, osakuntoutusrahassa, nuoren kuntoutusrahassa sekä ylläpitokorvauksessa on 4 kuukautta siitä hetkestä, josta lähtien haluat saada sitä.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kunotutuja 66

Kuntoutusraha odotusajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kunotutuja 66 » 10 Loka 2019, 11:05

KYSYK

Minulle myönnetty sairaspäivärahani päättyy viimeisimmän päätöksen mukaisesti 31.10.2019

Minulle on myönnetty ja päätös annettu Kelan ammatillinen kuntoutusselvitys 04.11.2019---> 07.11.2019 joka on ensimmäinen alkuvaihe.

Olen täyttämässä kuntoutustukihakemusta ja mietin nyt, että tuleeko minun täyttää kohta

Haetko kuntoutusrahaa siltä ajalta, kun odotat ammatillisen kuntoutuksen alkamista?
ja täyttää tähän aika 1.11.2019 lähtien

Vai tuleeko minun hakea vielä käyttämättömiltä sairaspäivärahapäiviltä sairaspäivärahaa, jonka voin hakea marraskuu 2019 alusta lähtien uudella lääkärin B1 hakemuksella, jonka saan vielä lokakuun puolella.

Onko siis selvää, että minulle voidaan myöntää kuntoutuksen odotusajalta kuntoutusrahaa?
vai onko mahdollista etten saa mitään taloudellista tukea kuntoutuksen ajalta, mikäli en hae sairaspäivärahalle jatkoa suoraan uudella lääkärintodistuksella?

Minulla on pienin mahdollinen sairaspäiväraha joka tapauksessa, eli 27,86 €

sairaspäivärahapäiviä on tähän mennessä käytetty jo 223 vrk

Kela | sairausetuudet

Re: Kuntoutusrahan hakemisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 10 Loka 2019, 15:01

Hei Kunotutuja 66!

Neuvoisin sinua hakemaan jatkoon sairauspäivärahaa, kun saat lääkärin B-lausunnon. Kuntoutuksen ajalta voit hakea kuntoutusrahaa.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi