Kuntoutuspsykoterapia / vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vaativa psykoterapia

Kuntoutuspsykoterapia / vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaativa psykoterapia » 23 Kesä 2021, 09:41

Olen saanut Kelalta hylkäävän päätöksen psykoterapiasta vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Ilmeisesti vaativan kuntoutuksen kriteerit eivät kohdallani täyty. Päätöksessä sanotaan, että kunnan tulisi järjestää minulle tarvitsemani kuntoutus. Psykoterapiapalveluja ei kuitenkaan ole julkisella puolella tarjolla. Voinko hakea / päästä Kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siitä ei päätöksessä ollut mainintaa, joten onko hakeminen turhaa?

inkerivenla

Re: Kuntoutuspsykoterapia / vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja inkerivenla » 23 Kesä 2021, 10:02

Moi!
Kysyn samaan ketjuun liittyen kuntoutuspsykoterapiaan.
Olen käynyt kohta kaksi vuotta Kelan kustantamaa kuntoutuspsykoterapiaa. Eilisessä tapaamisessa terapeuttini kertoi, että olen käyttänyt toisen vuoden terapiakäyntejä jo 80, eli kaikki, joihn saan kuntoutustukea. Minulla on kuitenkin ensimmäiseltä terapiavuodelta yhdeksän kelakorvauksellista kertaa jäänyt käyttämättä. Onko niitä mahdollista käyttää tänä toisena vuonna?
Kolmas vuoteni alkaa vasta aivan elokuun lopussa, ja ilmeisesti kolmantena vuonna niitä on mahdollista käyttää, mutta voisiko niitä yhdeksää kertaa, jotka jäivät käyttämättä ekana vuonna käyttää jo ennen elokuun loppua?

Kela | sairausetuudet

Re: Kuntoutuspsykoterapia / vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Kesä 2021, 12:46

Vaativa psykoterapia kirjoitti:
23 Kesä 2021, 09:41
Olen saanut Kelalta hylkäävän päätöksen psykoterapiasta vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Ilmeisesti vaativan kuntoutuksen kriteerit eivät kohdallani täyty. Päätöksessä sanotaan, että kunnan tulisi järjestää minulle tarvitsemani kuntoutus. Psykoterapiapalveluja ei kuitenkaan ole julkisella puolella tarjolla. Voinko hakea / päästä Kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siitä ei päätöksessä ollut mainintaa, joten onko hakeminen turhaa?
Hei, Vaativa psykoterapia!

Kelasta voi hakea kuntoutuspsykoterapiaa tai psykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Nämä ovat kaksi eri etuutta, joiden myöntämisedellytykset ja hakeminen myös eroavat toisistaan. Vaikka vaativa lääkinnällinen kuntoutus on hylätty, ei se automaattisesti tarkoita että olisi oikeutettu kuntoutuspsykoterapiaan.

Kuntoutuspsykoterapia on tarkoitettu opiskelu- tai työkyvyn tukemiseksi ja Kela voi tukea siinä enintään kolmen vuoden ajan. Kela korvaa 16-67-vuotiaan asiakkaan työ- tai opiskelukyvyn tukemiseksi tai parantamiseksi tarkoituksenmukaista kuntoutuspsykoterapiaa, jos asianmukaisesti todettu ja diagnosoitu mielenterveyden häiriö uhkaa tämän työ- tai opiskelukykyä.

Kuntoutuspsykoterapian korvaaminen edellyttää, että henkilö on mielenterveyden häiriön toteamisen jälkeen ollut vähintään kolme kuukautta asianmukaisessa hoidossa. Asianmukaisella hoidolla tarkoitetaan julkisen tai yksityisen terveydenhuollon yksikössä annettua hyvän hoitokäytännön mukaista hoitoa, johon sisältyy henkilön tilanteen kannalta tarpeellinen lääketieteellinen, psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito. Kuntoutuspsykoterapiaa ei korvata, jos käytettävissä olevat muut hoito- tai kuntoutusmuodot ovat riittäviä henkilön työ- ja opiskelukyvyn parantamiseksi tai palauttamiseksi.

Toimita kuntoutuspsykoterapia hakemus KU131. Liitteeksi tulee toimittaa kuntoutussuunnitelma, joka sisältää psykiatrin, lastenpsykiatrin tai nuorisopsykiatrin arvion diagnoosista ja kuntoutustarpeesta tai vastaavat tiedot sisältävä psykiatrin kirjoittama lääkärinlausunto B. Lausunto ei saa olla yli vuotta vanhempi. Hakemuksen ja lausunnon perusteella tutkitaan oikeus kuntoutuspsykoterapiaan. Voit lukea lisää: www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia.

inkerivenla kirjoitti:
23 Kesä 2021, 10:02
Moi!
Kysyn samaan ketjuun liittyen kuntoutuspsykoterapiaan.
Olen käynyt kohta kaksi vuotta Kelan kustantamaa kuntoutuspsykoterapiaa. Eilisessä tapaamisessa terapeuttini kertoi, että olen käyttänyt toisen vuoden terapiakäyntejä jo 80, eli kaikki, joihn saan kuntoutustukea. Minulla on kuitenkin ensimmäiseltä terapiavuodelta yhdeksän kelakorvauksellista kertaa jäänyt käyttämättä. Onko niitä mahdollista käyttää tänä toisena vuonna?
Kolmas vuoteni alkaa vasta aivan elokuun lopussa, ja ilmeisesti kolmantena vuonna niitä on mahdollista käyttää, mutta voisiko niitä yhdeksää kertaa, jotka jäivät käyttämättä ekana vuonna käyttää jo ennen elokuun loppua?
Hei, inkerivenla!

Psykoterapiaa korvataan vuodessa enintään 80 kertaa ja kaikkiaan enintään kolmen vuoden ajalta 200 kertaa. Suosittelen sinua olemaan yhteydessä kuntoutuksen asiakaspalveluumme, jolloin voitaisiin selvittää voisiko käyttämättä jääneitä käyntejä siirtää käytettäväksi. Tarkemmin emme palstalla pysty ottamaan kantaa.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi