Ammatillinen kuntoutus, toinen kerta

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

retsi

Ammatillinen kuntoutus, toinen kerta

Lukematon viesti Kirjoittaja retsi » 30 Heinä 2021, 11:43

Hei!
Olin ollut jo pitkään työttömänä ja tapaturman vuoksi jouduin vuodeksi sairauslomalle. Tämän jälkeen pääsin ammatilliseen kuntoutukseen (=työkokeilu) jonka kustansi vakuutusyhtiö.
Kuntoutus kesti 3 + 3 kuukautta ja oli tarkoitus että myös työllistyn, mutta koronan vuoksi se ei sitten toteutunutkaan. Työkokeilun jälkeen olin taas työttömänä työnhakijana kunnes jouduin uudestaan sairauslomalle (tapaturmasta johtuen) jolla olen nyt ollut jo yli puoli vuotta ja joka jatkunee vielä. Olen ymmärtänyt että työkokeilu toiseen kertaan ei ole mahdollista?
Olen 59 vuotias ja kummastakin tapaturmasta jää pysyvä haitta.

Kela | sairausetuudet

Re: Ammatillinen kuntoutus, toinen kerta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Heinä 2021, 15:49

Hei retsi!

Myönnettävän ammatillisen kuntoutuksen tulee olla tarkoituksenmukaista sille asetettavien tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tällöin arvioidaan, voidaanko kuntoutuksen avulla tukea tai parantaa kuntoutujan työkykyä siten, että hän voi jatkaa työssä, palata työhön tai siirtyä työelämään. Jos olet ollut saman tapaturman johdosta jo aiemmin työkokeilussa, täytyy tietysti selvittää, onko tarkoituksemukaista tukea samanlaista kuntoutusmuotoa.

Koska kyseessä on tapaturmasta johtuva sairausloma, on ensisijainen korvaaja vakuutusyhtiö, joten sinun kannattaa selvittää asia ensin heidän kanssa. Jos vakuutusyhtiö sanoo, etteivät he tue ammatillista kuntoutusta (työkokeilu) toista kertaa, kannattaa seuraavaksi selvittää asiaa oman työeläkelaitoksesi kautta (Työelämässä olevan ja pidempään työskennelleen (n. 5 vuotta) ammatillisesta kuntoutuksesta vastaa työeläkelaitos).

Jos kumpikaan edellämainituista ei lähde tukemaan kuntoutusta, voit selvittää kuntoutusmahdollisuutesi Kelasta. Voit soittaa esimerkiksi asiakaspalveluumme, niin voimme keskustella asiasta tarkemmin ja tarvittaessa ohjeistaa hakemisessa. Yhteystiedot: www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

retsi

Lukematon viesti Kirjoittaja retsi » 31 Heinä 2021, 07:48

Kiitos vastauksesta! Olin hieman epätarkka kysymyksessäni; minulle on siis sattunut kaksi erilaista tapaturmaa ja vammatkin ovat eri paikossa. Ja ortopedin lausuntojen mukaan molemmista jää pysyvä haitta. Onko tällä seikalla merkitystä? Ja vielä, minulla ei siis ole tapaturmavakuutusta.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 03 Elo 2021, 08:35

Hei retsi!

Vaikka kyseessä olisi kaksi erillistä tapaturmaa niin silti tuo "etenemispolku" on sama kuin mitä Tiina on sinulle jo aiemmin vastannut. Jos ei tapaturmavakuutusta ole niin silloin voi selvittää ensin asiaa omasta työeläkelaitoksestaan.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi