Sopeutumisvalmennus ja siihen haettava kuntoutusraha

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

pakheera

Sopeutumisvalmennus ja siihen haettava kuntoutusraha

Lukematon viesti Kirjoittaja pakheera » 14 Syys 2021, 18:39

Olen menossa ensi kuussa 5vrk kestävälle sopeutumisvalmennuskurssille.
Opiskelen tällä hetkellä omaehtoisesti ja saan ammattiliitoltani ansiosidonnaista.

Kysymys kuuluu, MILLOIN minun pitää hakea kuntoutusrahaa kyseiselle sopeutumisvalmennusviikolle?
Voinko anoa sitä etukäteen ja saisinko suoran linkin, missä sitä sähköisesti haetaan?
Vai voiko sitä hakea jälkikäteen, kumpi olisi parempi?

Tarvitaanko kuntoutusraha hakemukseen jotain liitteitä jos tarvitaan niin mitä?
Olen saanut jo kuntoutuskeskukselta kirjeen, että minut on valittu kuntoutukseen.

pakheera

Re: Sopeutumisvalmennus ja siihen haettava kuntoutusraha

Lukematon viesti Kirjoittaja pakheera » 14 Syys 2021, 18:47

ja vielä lisätietoja äskeiseen.
Kyseessä on Kelan järjestämä kuntoutus. Eli en siis tarvitse erillistä kuntoutuspäätöstä hakemukseen?

Olen 46 vuotias eli en varmaankaan hae nuoren kuntoutusrahaa. Ei siis tarvita henkilökohtaista kuntoutussuunnitelmaa liitteeksi tai mitään lääkärintodistuksia enää?

Eli teidän sivuilta käsitin niin ettei minun kohdallani tarvittaisi mitään liitteitä? Ja voin hakea siis kuntoutusrahaa vaikka etukäteen? Ymmärsinköhän nyt kaikki oikein.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Syys 2021, 20:09

Tässä linkissä on ohjeet miten haet sopeutumisvalmennskurssille ja mitä liitteitä sinun pitää toimittaa.

https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeut ... -nain-haet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Syys 2021, 20:11

Tässä linkissä ohjeet kuntoutusrahan hakemiseen

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-nain-haet

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Syys 2021, 09:39

Hei, pakheera!

Kuntoutusraha on yleensä ensisijainen etuus kuntoutuksen ajalta ansiosidonnaiseen verrattuna. Sitä ei kuitenkaan ole välttämätöntä hakea lyhyen kuntoutusjakson ajalta. Voit tiedustella tätä asiaa tarkemmin omasta työttömyyskassastasi.

Kuntoutusrahan hakeminen onnistuu sähköisesti OmaKelan kautta. Päätös tehdään yleensä koskien koko kuntoutuskokonaisuutta, jos se on useammassa jaksossa. Kun osallistut kuntoutusjaksolle, toimita osallistumistodistus Kelaan. Kuntoutusraha raha maksetaan sinulle jälkikäteen osallistumistodituksen perusteella. Eli muita liitteitä ei tarvitse.

Mukavaa päivän jatkoa sinulle! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi