Nuoren kuntoutusrahan hakemus - kenellä oikeus allekirjoittaa hakemus?

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

marjutva

Nuoren kuntoutusrahan hakemus - kenellä oikeus allekirjoittaa hakemus?

Lukematon viesti Kirjoittaja marjutva » 22 Syys 2021, 13:04

Toisen asteen oppilaitoksen edustajana olen osallistunut nuoren kuntoutusrahan hakemiseen toimittamalla oppilaitoksessa tehdyn erityisen tuen suunnitelman liitteeksi KU110 lomakkeeseen. Tähän asti kohdalle on osunut tilanteita, joissa opiskelijoiden hakemuksen vireillelaittaja ja allekirjoittaja on ollut hänen kotikuntansa terveyskeskuksen edustaja, terapeutti, sosiaalityöntekijä tai muu vastaava taho. Olen ottanut hakemukseen kantaa oppilaitoksen näkökulmasta eli siitä, millaista tukea opiskelijalle on suunniteltu tarjottavan hänen opintojensa edistymisen turvaamiseksi. Lomakkeen täyttöohjeissakin todetaan, että sen täyttää ja allekirjoittaa henkilön kotikunnan edustaja.
Nyt sain tiedon, että opiskelijan kontakti terveyskeskuksessa oli neuvonut, että minulla eri kunnassa sijaitsevan oppilaitoksen edustajana on oikeus tehdä ko. hakemus ja allekirjoittaa se. Olen hieman hämmentynyt asiasta, koska koen aika suureksi vastuuksi ottaa kantaa itselleni vain opinnoista tutun henkilön kokonaiskuntoutukselliseen asiaan täyttämällä ja allekirjoittamalla koko lomake.
Kysymys: onko minulla opetuksen edustajana oikeus allekirjoittaa eri kunnasta kotoisin olevan opiskelijan KU110 lomake? Jos näin on, riittääkö lomakkeeseen vain kannanotto oppilaitoksen erityisen suunnitelman sisällöillä?

Kela | sairausetuudet

Re: Nuoren kuntoutusrahan hakemus - kenellä oikeus allekirjoittaa hakemus?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Syys 2021, 11:13

Hei, marjutva!

Kyllä, eli riittää kun otat kantaa vain oppilaitoksen erityisen suunnitelman sisällöstä.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Syys 2021, 11:37

Hei,
Tarkentaisin vielä vastaustasi. 1. Allekirjoitanko hakemuksen, johon olen kirjannut vain oppilaitoksessa tehdyn erityisen tuen suunnitelman sisällöt? ja 2. Tuleeko hakijan täydentää hakemusta vielä esim. oman kuntansa terveyskeskuksessa tai muulla taholla, josta kuntoutusrahan hakemista on suositeltu?
Kiitos!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 28 Syys 2021, 08:39

Hei!

Opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelman voi laatia opetusalan ammattilainen, mutta sen lisäksi hakemukseen tarvitaan lääkärinlausunto B, josta käy ilmi, miten terveydentila vaikuttaa työkykyyn ja ammatinvalintaan.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi