Osasairauspäiväraha

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

SipeSuuri

Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja SipeSuuri » 29 Marras 2017, 11:25

Olen ollut osasairauspäivärahalla koko 120arkipäivää. Se loppui 2.2.2017. Sen jälkeen olen palannut töihin 5pv/vko.
Ohjeissa sanotaan, että osasairauspäivärahaa voi hakea saman sairauden perusteella uudelleen vasta, kun hakija on ollut vuoden ajan yhtäjaksoisesti työkykyinen.
Vaikuttaako muutaman viikon sairausloma siihen koska voin uudelleen hakea osaria? Eli voinko hakea sitä 3.2.2018 alkaen?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 30 Marras 2017, 15:26

Hei SipeSuuri!

Saman sairauden perusteella uusi osasairauspäivärahaoikeus 120 päivää voidaan myöntää tosiaan vuoden yhtäjaksoisen työkykyisyysajan jälkeen. Tähän työkykyisyysaikaan voi sisältyä vain lyhyitä, enintään 1+9 arkipäivän omavastuuajan pituisia sairauslomia.

Osasairauspäivärahan lisäpäiviä (50 päivää) voit kuitenkin hakea jo kun olet ollut osasairauspäivärahan 120 päivän täyttymisen jälkeen yhtäjaksoisesti työssä vähintään 30 kalenteripäivää.

Ystävällisin terveisin
Minna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

osasairaus

Lukematon viesti Kirjoittaja osasairaus » 18 Joulu 2017, 12:16

Hei!
Olen hakenut osasairaus päivärahaa... olisiko tietoa kuinka kauan menee päätöksessä, kun olen tilanteessa että lyhennetty työaika alkaa eikä päätöstä ole vielä tullut

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 18 Joulu 2017, 15:07

Hei osasairaus!

Keskimääräinen tavoitekäsittelyaika sairauspäivärahoille on 3 viikkoa. Voit toki olla yhteydessä sairastamisen palvelunumeroomme 020 692 204, niin voimme katsoa hakemuksesi tilanteen.

Ystävällisin terveisin
Jesse | Kela sairausetuudet

Sasijo

Lukematon viesti Kirjoittaja Sasijo » 22 Helmi 2018, 14:06

Olen hakemassa osasairauspäivärahaa, mutta keskellä tätä jaksoa on lomaviikko. Pitääkö lääkärin kirjoittaa B-lausunto sekä lomaa edeltävältä ja loman jälkeiseltä jaksolta erikseen? Vai riittääkö yksi B-lausunto, jossa loma-aika on mainittu?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Helmi 2018, 09:54

Hei Sasijo,

Kelaan voi toimittaa yhden B-lausunnon, jossa vuosilomasta on mainittu. Jos on tarkoitus, ettei osa-aikatyön sopimus ole voimassa vuosiloman aikana, siitä on hyvä ilmoittaa Kelaan myös osasairauspäivärahan hakemuksessa sekä ilmoituksessa osa-aikatyöstä sopimisesta.

Kannattaa huomioida, että jos osasairauspäivärahassa on tauko, tulee jälkimmäiseen jaksoon omavastuuaika. Omavastuuajan pituus riippuu tauon pituudesta. Omavastuuaika on 1 arkipäivä, jos työkyvyttömyys alkaa samasta syystä uudelleen 30 kalenteripäivän kuluessa edellisen osasairauspäiväkauden päättymisestä.

Osasairauspäivärahaa voi saada myös tilapäisen keskeytymisen kuten vuosiloman ajalta, mutta tällöin osasairauspäivärahan enimmäisaikaan laskettavat päivät kuluvat.

Terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet

VeeraMaija

Lukematon viesti Kirjoittaja VeeraMaija » 24 Kesä 2018, 19:28

Hei.

Olen ollut osasairauskaudella (osasairauspäiviä nyt käytetty 91). Nyt haluaisin kokeilla kokopäivätyötä ennen kahden viikon päästä alkavaa lomaani. Olisin siis kokoaikatyössä kaksi viikkoa, jonka jälkeen neljä viikkoa vuosilomalla. Jos tlääkärini kanssa tulemme siihen tulokseen vuosilomani jälkeen, että osa-aikasairautta olisi järkevä vielä jatkaa niin miten tämä jakso käsitellään vuosiloman jälkeen (jolloin olen siis periaatteesa ollut kokoaikaisenä jo kuusi viikkoa ml. siis neljän viikon vuosiloman)?

Kiitos kovasti jo etukäteen vastauksesta!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Kesä 2018, 15:30

Hei VeeraMaija,

Jos osasairauspäivärahakausien välissä on yli 30 kalenteripäivän tauko, tulee jälkimmäiseen jaksoon omavastuuajaksi sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää. Omavastuuaikana tulee olla kokonaan pois työstä. Osasairauspäivärahaa on mahdollista saada 120 arkipäivää. Omavastuuaikaa ei lasketa mukaan enimmäisaikaan.

Jos haluat selvittää tilannettasi tarkemmin, voit ottaa yhteyttä sairaanhoidon palvelunumeroomme 020 692 204.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet

Jokotaas

Lukematon viesti Kirjoittaja Jokotaas » 13 Marras 2019, 14:25

Hei
Minulla on käsiteltävänä osasairauspäivärahahakemus, ja olen nyt omavastuuajan sairauslomalla.
Työt on alkamassa parin päivän päästä. Jos menen töihin ennen Kelan päätöstä, kaatuuko koko hakemus, tai tuleeko uusi omavastuu aika ?.
Pitääkö minun jäädä sairauslomalle siihen asti kunnes päätös on tehty ?.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Marras 2019, 09:56

Hei Jokotaas!

Osa-aikatyö voidaan sopia alkamaan aikaisintaan omavastuuajan jälkeen ja työskentely voidaan aloittaa, vaikka päätöstä ei vielä olisikaan.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet