Osasairauspäiväraha

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

qwertyasdf

Re: Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja qwertyasdf » 03 Joulu 2019, 12:51

Hei,
todennäköisesti olen hakemassa osasairauspäivärahan lisäpäivät 50 pvä. Pitääkö välittömästi ennen näiden alkamista olla oltuna 30 pvä työssä, vai voiko lisäpäivät saada oltuaan ensin alkuperäisen 120pvä osaspvrjakson jälkeen 30 pvä töissä jonka jälkeen esim 14 pvä lomalla? Vai katkaiseeko tuo lomajakso laskennan siten, että vaatii loman jälkeen uuden yhtäjaksoisen 30 pvä työtä jotta oikeus 50 lisäpäivään muodostuu?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 05 Joulu 2019, 09:42

Hei qwertyasdf!

Osasairauspäivärahan lisäpäivien saaminen edellyttää, että olet enimmäisajan täyttymisen jälkeen ollut vähintään 30 päivää työssä yhtäjaksoisesti. Lisäpäivien ei tarvitse alkaa välittömästi 30 päivän työssäolon jälkeen. Huomioi kuitenkin, että yhtäjaksoisen työskentelyn tulee olla tosiasiallista työskentelyä, mm. vuosilomalla oloa ei rinnasteta työssäoloon.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Jokotaas

Lukematon viesti Kirjoittaja Jokotaas » 23 Tammi 2020, 18:41

Hei
Olen osasairauspäivärahalla ja olen hakemassa jatkoa siihen. Pitääkö minun itse tehdä jokin jatkohakemus, vai riittääkö B-todistus ja sv28 lomake työnantajalta ?.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 24 Tammi 2020, 10:03

Hei Jokotaas!

Suoraa jatkoa varten ei tarvitse toimittaa uutta hakemusta, toimita B-lausunto ja uusi osa-aikatyösopimus (SV28).

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

TiGyHj

Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja TiGyHj » 27 Tammi 2020, 11:55

Olen ollut usemman kuukauden sairaslomalla. Nyt yritän palata töihin, mutta lääkärini sanoi että en voi hakea osasairauspäivärahaa, koska olen jo vuosia tehnyt vain 30 tuntista työviikkoa. Työsuhde on vakituinen. Pitääkö tämä paikkansa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 28 Tammi 2020, 14:22

Hei, TiGyHj!

Voit saada osasairauspäivärahaa, jos olet 16–67-vuotias ja olet ollut työkyvyttömyyden alkaessa kokoaikatyössä tai päätoiminen yrittäjä. Jotta voit saada osasairauspäivärahaa, työaikasi tulee vastata alallasi normaalisti sovellettavan työehtosopimuksen mukaista työaikaa. Voit hakea osasairauspäivärahaa sairauspäivärahat hakemuksella SV8. Liitteeksi tulee toimittaa B-lääkärinlausunto työterveyslääkäriltä tai työolosuhteet hyvin tuntevalta lääkäriltä, sekä työnantajan kanssa täytetty ilmoitus osasairauspäivärahasta SV28. Hakemuksen ja liitteiden perusteella tutkitaan oikeutesi osasairauspäivärahaan.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet

ertyui

Lukematon viesti Kirjoittaja ertyui » 04 Helmi 2020, 10:09

Olen ollut pitkään sairaslomalla ja piakkoin palaamassa töihin. Minulla on viime vuoden kesäloma vielä pitämättä. Voinko "pitää" sen ensin sairasloman jälkeen ja sitten mennä töihin osa-aikaisena osasairauspäivärahalla vai pitääkö osasairauspäivärahalla työskentelyn jatkua heti sairausloman jälkeen?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 04 Helmi 2020, 11:06

Hei ertyui!

Voit aloittaa osasairauspäivärahalla työskentelyn vuosiloman jälkeen, jos sovit näin työnantajasi kanssa. Huomaathan kuitenkin, että jos osasairauspäiväraha ei ala välittömästi sairauspäivärahakauden jatkoksi, tulee osasairauspäivärahaan omavastuuaika. Omavastuuaika on 1 arkipäivä, jos aloitat osasairauspäivärahalla työskentelyn 30 kalenteripäivän kuluessa sairauspäivärahan maksamisesta. Muussa tapauksessa omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää. Omavastuuaikana on oltava kokonaan pois työstä.

Ystävällisin terveisin

ertyui

Lukematon viesti Kirjoittaja ertyui » 05 Helmi 2020, 15:45

Kiitos vastauksesta!

Entä jos pidän sairasloman jälkeen vaikka 2 viikkoa sitä vuosilomaa, aloitan sitten 2 kk pituisen osasairauspäivärahalla työskentelyn mutta jo 4 vk jälkeen pidän talviloman?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 06 Helmi 2020, 12:01

Hei ertyui!

Osasairauspäivärahaa voidaan maksaa tilapäisen keskeytyksen, kuten vuosiloman, ajalta, jos osa-aikatyön sopimus on voimassa keskeytyksen aikana. Tällöin enimmäisaikaan laskettavat päivät kuluvat. Jos osa-aikatyön sopimus ei ole voimassa, osasairauspäivärahaa ei makseta. Tällöin uuteen osasairauspäivärahakauteen tulee omavastuuaika aiemmin kerrotun mukaisesti. Sinun kannattaa keskustella työnantajasi kanssa, miten osa-aikatyön sopimus on voimassa. Tiedossa olevasta mahdollisesta keskeytyksestä kannattaa mainita ilmoituksessa osa-aikatyöstä sopimisesta.

Ystävällisin terveisin