psykoterapia

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

lauraelisas

Re: psykoterapia

Lukematon viesti Kirjoittaja lauraelisas » 19 Tammi 2019, 23:15

Hei!

En ole vielä saanut lääkäriltä B-lausuntoa, ja odotan edelleen jotta lähetteeni lähtisi omalta terveysasemaltani psyk. osastolle. Vaadittu 3kk diagnoosta on täyttynyt.

Olen nyt löytänyt psykoterapeutin, ja mietin, voinko jo aloittaa terapian ja hake Kelan tuet takautuvasti, vaikka B-lausuntoa ei annettu.

Laura

onnellinen

Lukematon viesti Kirjoittaja onnellinen » 20 Tammi 2019, 19:39

Hei, en nyt osaa käyttää tätä palvelua, yritin avata uuden kysymyksen mutta en tiedä miten. No kysymykseni koskee myös psykoterapiaa. Minulla on B-lausunto ja terapeutti valmiina. Olen varannut ajan KELA:an tuodakseni tuon lausunnon. Onko minun tultava paikalle henkilökohtaisesti vai voinko lähettää lausunnon verkossa tai postitse? Minulla alkaa terapia jo huomenna, saanko tukea takautuvasti mikäli tukihakemukseni hyväksytään?

Sirppu

Hei

Lukematon viesti Kirjoittaja Sirppu » 21 Tammi 2019, 16:57

Kävin psykoterapiassa n. vuosi sitten ja jouduin lopettamaan työn vuoksi. Saanko nyt jatkaa vaikka vuosi oli välissä etten käynyt ? Tarvitsisin itseni ja lääkärin mukaan lisää?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Tammi 2019, 12:20

lauraelisas kirjoitti:Hei!

En ole vielä saanut lääkäriltä B-lausuntoa, ja odotan edelleen jotta lähetteeni lähtisi omalta terveysasemaltani psyk. osastolle. Vaadittu 3kk diagnoosta on täyttynyt.

Olen nyt löytänyt psykoterapeutin, ja mietin, voinko jo aloittaa terapian ja hake Kelan tuet takautuvasti, vaikka B-lausuntoa ei annettu.

Laura
Hei lauraelisas!

Kuntoutuspsykoterapiaa voidaan korvata aikaisintaan sen kuun alusta lukien, jonka aikana hakemus on jätetty Kelaan. Jos hakemus on jätetty Kelaan ennen kuin terapian myöntämisen kriteerit, kuten esimerkiksi 3 kk:n asianmukainen hoitosuhde, täyttyvät, voidaan terapia myöntää vasta siitä ajankohdasta alkaen, kun terapian myöntämisen kaikki edellytykset täyttyvät. Voit halutessasi aloittaa terapian ennen kuin olet saanut Kelan päätöksen. Huomaathan, että joudut maksamaan terapian kustannukset kokonaan itse, jos Kela ei myönnä sinulle kuntoutuspsykoterapiaa.
onnellinen kirjoitti:Hei, en nyt osaa käyttää tätä palvelua, yritin avata uuden kysymyksen mutta en tiedä miten. No kysymykseni koskee myös psykoterapiaa. Minulla on B-lausunto ja terapeutti valmiina. Olen varannut ajan KELA:an tuodakseni tuon lausunnon. Onko minun tultava paikalle henkilökohtaisesti vai voinko lähettää lausunnon verkossa tai postitse? Minulla alkaa terapia jo huomenna, saanko tukea takautuvasti mikäli tukihakemukseni hyväksytään?
Hei onnellinen!

Sinun ei tarvitse toimittaa B-lausuntoa Kelaan henkilökohtaisesti. Voit lähettää sen asiointipalvelussa tai postitse. Lääkärinlausunnon lisäksi tarvitaan myös hakemus kuntoutuspsykoterapiasta (KU 131). Voit postittaa hakemuksen Kelaan.
Sirppu kirjoitti:Kävin psykoterapiassa n. vuosi sitten ja jouduin lopettamaan työn vuoksi. Saanko nyt jatkaa vaikka vuosi oli välissä etten käynyt ? Tarvitsisin itseni ja lääkärin mukaan lisää?
Hei Sirppu!

Jatkohakemus kuntoutuspsykoterapiaan tulee tehdä pääsääntöisesti vuoden kuluessa edellisen terapiajakson päättymisestä. Voit toki hakea kuntoutuspsykoterapiaan jatkoa, vaikka tauko olisi pitempi. Selvitä tilannettasi hakemuksessa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi