Työllistymistä edistävä ammattilainen kuntoutus

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Hmm1234

Työllistymistä edistävä ammattilainen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Hmm1234 » 09 Touko 2019, 12:03

Hei,
Olen saanut päätöksen työllistymistä edistävästä ammattillisesta kuntoutuksesta ja aloitan työkokeilun syksyllä. Olen tällä hetkellä työelämässä ja minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Mietin siis, että pitääkö minun päättää nykyinen työsuhteeni ennen kuin aloitan työkokeilun?

Kela | sairausetuudet

Re: Työllistymistä edistävä ammattilainen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 10 Touko 2019, 10:01

Hei Hmm1234!

Työllistymistä edistävään ammatilliseen kuntoutukseen osallistuminen ei missään nimessä edellytä työstä irtisanoutumista. Asiakas voi olla työsuhteessa, mutta ei esimerkiksi pysty tekemään entistä työtään. Työkokeilun/työhönvalmennuksen avulla voidaan etsiä uutta terveydentilaan paremmin soveltuvaa työtä. Työkokeilu/työhönvalmennus voi toteutua myös omassa työssä, jos siihen palaaminen edellyttää mm. muutoksia työnkuvaan ja siten asiakas tarvitsee työhönvalmentajan tukea työelämään palaamiseen.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kuntoutusohjaaja

Lukematon viesti Kirjoittaja Kuntoutusohjaaja » 17 Touko 2019, 08:03

Kannattaako työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutusjakson aikana tehdä keikkatyötä. Tulona on kuntoutustuki; vähennetäänkö palkkatulo kuntoutustuesta?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 17 Touko 2019, 14:15

Hei Kuntoutusohjaaja!

Kuntoutusraha maksetaan kuntoutuspäiviltä osallistumistodistuksen perusteella. Kuntoutusrahaa voi saada sellaiselta kuntoutuspäivältä, joka kestää matkoineen vähintään 4 tuntia tai muutoin estää työnteon sekä toimeentulon saamisen. Osakuntoutusrahaa voi saada, jos työaikaa on kuntoutuksen osallistumisen vuoksi lyhennetty vähintään 40 % normaalista päivittäisestä työajasta.

Kuntoutustuella tarkoitetaan määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Kuntoutustuella voi työskennellä, jos työtulot jäävät alle ansaintarajan. Ansaintaraja on tänä vuonna 784,52 euroa/kk.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi