Osasairauspäivärahan jatkaminen

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Uupunuthoitsu

Osasairauspäivärahan jatkaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Uupunuthoitsu » 04 Kesä 2019, 21:30

Olin osasairauspäivärahalla viime vuoden lopussa 68 päivää ja tämän vuoden tammikuun eli 26 päivää. Sen jälkeen olin lomalla ja palasin normaaliin työaikaan. Noin kolmessa kuukaudessa olin kolme kertaa sairaslomalla, yhteensä 44 päivää. Sairasloma loppui 30.5 ja nyt olen kesälomalla 23.6 asti. Lääkärin kanssa oli puhe jatkaa osasairauspäivärahaa loman jälkeen.
Miten se menee käytännössä? Tuleeko karenssia? Mitkä päivät B- lausuntoon pitää kirjoittaa, jotta siinä olisi loput 26 päivää, jotka on jäljellä 120:stä. Vaikuttaisiko mahdollinen sairasloman jatko asiaan?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäivärahan jatkaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 05 Kesä 2019, 11:03

Hei, Uupunuthoitsu!

Jos sinulle maksetaan vuosiloman ajalta sairauspäivärahaa ja jatkat osasairauspäivärahalla heti sairauspäivärahakauden jälkeen, uutta omavastuuaikaa ei tule. Muussa tapauksessa omavastuuaika on yksi päivä, jos aloitat osasairauspäivärahalla 24.6.2019.

Jos osa-aikatyön sopimus alkaisi 24.6.2019, on kyseinen päivä omavastuupäivä. Seuraavasta päivä lukien 26 suorituspäivää jatkuisi 24.7.2019 saakka.

Keskustele työnantajasi kanssa, mistä alkaen osa-aikatyön sopimus on voimassa.

www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi