Nuorenkuntoutusraha

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Eei

Nuorenkuntoutusraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Eei » 10 Kesä 2019, 14:57

Hei. Minulle myönnettiin nuorenkuntoutusraha viime vuonna kun olin vuoden koulussa ja nyt mietin että saanko nyt kesältä sitä rahaa

Kela | sairausetuudet

Re: Nuorenkuntoutusraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 11 Kesä 2019, 10:06

Hei, Eei!

Nuoren kuntoutusrahan saajalle voidaan maksaa väliajan (esim. kesäloma) kuntoutusrahaa. Väliajan kuntoutusrahaa maksetaan yleensä automattisesti, jos on selkeää, että koulutus jatkuu syksyllä ja olet toimittanut tarvittavat liitteet jatkoon.

www.kela.fi/nuoren-kuntoutusraha

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Kesä 2019, 10:43

Moi, olen ollut osa päivä sairaslomalla tänä vuonna tammi-maaliskuun viimeiseen päivään. Eli se alkoi jo joulukuun puoli välissä 2018. Vaikuttaako tämä sairasloman ajan palkkaan ja sairasloma päiviin? Eli kysymys kuuluukin onko tässä osasairasloman aikana mennyt se 60 päivää jolloin työnantaja maksaa täyden palkan? Vai on ne vielä ns nollilla? Eli jos sairastun niin työnantaja maksaa palkan vai tipunko samantien kelan sairaspäivärahalle?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 11 Kesä 2019, 14:10

Hei!

Emme pysty Kelasta ottamaan kantaa työnantajan palkanmaksuvelvollisuuteen, neuvoisin sinua keskustelemaan asiasta työnantajasi kanssa.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Eei

Lukematon viesti Kirjoittaja Eei » 13 Kesä 2019, 01:45

moi.

Minä olin vuoden koulutuksessa kun myönnettiin nuorenkuntoutusraha ja menen eri kouluun jos pääsen kouluun mihin hain niin saanko kesältä rahaa

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 17 Kesä 2019, 14:42

Hei Eei!

Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme 020 692 205, niin voimme katsoa tilannettasi tarkemmin.

Ystävällisin terveisin

Sairausraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Sairausraha » 17 Kesä 2019, 22:12

Moikka, voinko saada kuntoutusrahaa vaikka olen sairauspäivärahalla? entä voinko saada silti kuntoutusrahaa vaikka ei ole vielä koulupaikkaa mutta olen hakenut kouluihin. Lääkäriltä on jo B-lausunto. Mitä eroa on nuorten kuntoutusrahalla ja kuntoutusrahalla?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 18 Kesä 2019, 15:15

Hei Sairausraha!

Sairauspäivärahaan ja kuntoutusrahaan ei ole oikeutta samalta ajalta. Mikäli olet työkyvytön, on sairauspäiväraha ensisijainen vaihtoehto kun taas kuntoutuksen ajalta kuntoutusraha on ensisijainen sairauspäivärahaan nähden.

Kuntoutusrahaa voi saada, jos olet 16–67-vuotias ja kuntoutuksesi tavoite on työelämässä pysyminen, työelämään palaaminen tai työelämään pääsy. Lisäksi sinulla tulee olla kuntoutusrahaan oikeuttava kuntoutuspäätös esimerkiksi Kelasta, työterveyshuollosta tai kotikunnastasi. Kuntoutusrahaa voidaan maksaa myös oppisopimuskoulutuksen ja veikkausvoittovaroin tuetun sopeutumisvalmennuskurssin ajalta. Lisäksi alle 20-vuotiaalle voidaan maksaa tehostetun kuntoutuksen ajalta nuoren kuntoutusrahaa.

Nuoren kuntoutusrahaa maksetaan opiskelun tai muun työelämään tähtäävän kuntoutuksen ajalta. Voit saada nuoren kuntoutusrahaa seuraavien edellytyksien täyttyessä

- olet 16–19-vuotias
- työ- tai opiskelukykysi tai mahdollisuutesi valita ammatti tai työ on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi
- tarvitset erityisiä tukitoimia, jotta voit opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen (esim. työkokeilu tai -harjoittelu)
- sinulle on laadittu kotikunnassa henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma (KHOPS) opiskelun tai muun kuntoutuksen ajalle.

Kuntoutusrahan määräytymisperusteista voit lukea täältä.

Ystävällisin terveisin