Mikä tuki opintoihin?

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Tiia Liisa

Mikä tuki opintoihin?

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiia Liisa » 22 Syys 2019, 18:23

Heippa! Olen ollut viime keväästä saakka määräaikaisellä eläkkeellä. Eläkettä on myönnetty vuoden loppuun asti. Sain nyt syksyllä koulupaikan ja opinnot aloitan vuodenvaihteen jälkeen, jos vointi sen sallii.

Nyt kuitenkin mietin opiskeluajan rahoitusta. Olen aiemmin opiskellut toisella asteella sekä korkeakoulussa ja valmistunut molemmista. Kaikki opintotukikuukaudet on käytetty.

Lääkärini sanoi, että voisin hakea kuntoutustukea opintoihini, mutta itse olen vähän epävarma tästä. Onko se mahdollista? Millä perustein sitä myönnetään ja miten pitkäksi aikaa? Jos minulle myönnetään kuntoutustuki opintoja varten, onko minun mahdollista hakea vielä jotain muuta tukea? Luin, että eläkkeensaajan kuntoutustuki on myös mahdollinen?

Tiia Liisa

Kela | sairausetuudet

Re: Mikä tuki opintoihin?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Syys 2019, 10:49

Hei, Tiia Liisa!

Olet siis nyt kuntoutustuella eli määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä.

Jos sinulla on asianmukaisesti todettu sairaus tai vamma, joka on aiheuttanut tai sen arvioidaan aiheuttavan lähivuosina työ- tai opiskelukyvyn ja ansiomahdollisuuksien olennaisen heikentymisen, Kela voi järjestää työ- ja ansiokyvyn tukemiseksi tai parantamiseksi tai työkyvyttömyyden estämiseksi tarkoituksenmukaista ammatillista kuntoutusta (esim. koulutus).

Kuntoutusrahaa voidaan maksaa kuntoutuspäätöksen perusteella. Myös eläkkeellä oleva voi hakea ammatillisen kuntoutuksen päätöstä ja eläkkeensaajan kuntoutusrahaa.

Keskustele kuntoutusasiasta ensisijaisesti hoitavan lääkärin kanssa ja toimita kuntoutusta varten laadittu B-lausunto Kelaan. Lisäksi tarvitaan hakemus KU 101 ja mahdollisesti koulu- ja työtodistukset.
Lisää ammatillisesta kuntoutuksesta ja sen hakemisesta: www.kela.fi/koulutus-kuntoutuksena

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

J76ohanna

Lukematon viesti Kirjoittaja J76ohanna » 01 Loka 2019, 09:28

Hei!
Olen tällä hetkellä kuntoutustuella. Minä en ehkä voi palata enään omaan ammattiini sairaanhoitajana. Olen tutkaillut vähän muita ammatteja mihin voisin kouluttautua. Yksi on kuulontutkija. Koulutus kuitenkin maksaa n.4800€. Voiko tähän saada Kelan korvausta ja kuinka paljon?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 02 Loka 2019, 08:51

Hei, J76ohanna!

Kela voi järjestää ammatillista kuntoutusta. Pidempään työelämässä olleiden kuntoutusvastuu on yleensä työeläkeyhtiöllä. Ammatillista kuntoutusta voidaan tukea kuntoutusrahalla ja myös muita ammatillisen kuntoutuksen kustannuksia voidaan korvata. Myös koulutukseen on mahdollista saada tukea.

Tutustu Kelan ammatilliseen kuntoutukseen ja hakemiseen: www.kela.fi/ammatillinen-kuntoutus ja www.kela.fi/koulutus-kuntoutuksena. Ole yhteydessä myös omaan työeläkeyhtiöösi.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi