vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

Re: vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Loka 2019, 18:06

Tänään soitin Kelaan ja kysyin asiaa ja sieltä sanottiin,
että psykoterapeutin kuntoutuspalautetta ei lähetä hoitavalle lääkärille.
Se menee ainoastaan kelaan.
Myös tuossa aikaisemmin linkkaamassani jutussa oli kyse vaativasti lääkinnällisestä kuntoutuksesta.
Annatta siis täällä netissä väärää tietoa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Loka 2019, 18:17

Kelasta sanottiin tänään, että terapeutti voi itse toimittaa kuntoutuspalautteen hoitavalle taholla, mutta kela ei sitä itse toimita vaan asia on terapeutin ja kuntoutujan sovittavissa, miten asiassa edetään, eli kuka vie palautteen tms. Kelan tehtävä se ei kuitenkaan ole, näin on kela itse sanonut. Tässä ketjussa kelan edustajat siis antavat väärää tietoa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Loka 2019, 18:26

Näin kela on vastannut minulle, kun olen kysynyt asiaa omilta sivuiltani kelasta:

"Hei.

Kiitos viestistäsi. Emme lähetä lähettävälle lääkärille terapeutin palautteita, ainoastaan annetun kuntoutuspäätöksen kuntoutuksesta.

Ystävällisesti

Kela"

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Loka 2019, 13:02

Voisiko Kela nyt täällä netissäkin korjata virheensä?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 24 Loka 2019, 09:55

Hei!

Vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa terapeutti laatii terapiapalautteen vähintään kerran vuodessa. Kuntoutuspalaute liitteineen toimitetaan kuntoutujalle, Kelaan, kuntoutujan hoidosta vastaavalle taholle ja kuntoutujan kanssa muille sovituille tahoille. Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapeutit toimittavat itse hoitavalle taholle asiakkaan terapiapalautteen. Kuitenkin, kuten jo aiemminkin on vastattu, Kelalla on oikeus salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä luovuttaa tämän lain mukaisten etuuksien hoitamisessa saamiaan tietojaan kuntoutuksen toteuttajalle, kuntoutusaloitteen tekijälle ja kuntoutujan hoidosta ja kuntoutuksesta sekä kuntoutussuunnitelman laatimisesta vastaavalle taholle siltä osin kuin tiedot ovat välttämättömiä kuntoutuksen toteuttamiseksi. (Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista, 63 §). Näin ollen ei voida suoraan luvata, että Kela ei toimittaisi kuntoutuspalautetta eteenpäin. Lähtökohta on kuitenkin se, että terapeutit toimittavat itse hoitavalle taholle asiakkaan terapiapalautteen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi