Kuntoutustuki ja ulkomailla opiskelu?

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

simsalabim

Kuntoutustuki ja ulkomailla opiskelu?

Lukematon viesti Kirjoittaja simsalabim » 11 Loka 2019, 23:19

Hei,

opiskelen ammattikorkeakoulussa ja olen ollut muutaman vuoden nyt kaukosuhteessa. Minulle myönnettiin kuntoutustuki masennuksen vuoksi. Kumppanini asuu Alankomaissa ja olen löytänyt vastaavan koulutuksen myös siellä ja miettinyt voinko hakea sinne opiskelemaan kuntoutustuella, sen sijaan, että joutuisin palaamaan opintotukeen? Vai katsotaanko ulkomailla opiskelevan olevan ns. liian "terve" kuntoutustukeen? Kyseessä on siis myös täysipäiväinen amk-tutkinto englannin kielellä. Englannin kieli ei tuota ongelmia.

Muuttaisin joka tapauksessa Belgiaan tulevaisuudessa, mutta näin se toimisi paremmin, koska voisin myös opiskella hollannin kieltä koulun kautta, ja voisin henkisesti paremmin asuessani myös kumppanin kanssa, mikä auttaisi omaa parantumista.

Siirretty sairastamisen palstalta
Viimeksi muokannut Kela | kansainväliset asiat, 14 Loka 2019, 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kysymys siirretty Kansainväliset asiat -palstalta.

simsalabim

Re: Kuntoutustuki ja ulkomailla opiskelu?

Lukematon viesti Kirjoittaja simsalabim » 14 Loka 2019, 16:03

Kysymystäni on vain siirretty palstalta toiselle, löytyykö tähän vastausta?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Loka 2019, 16:15

Sinua masentaa kun et voi olla kumppanisi kanssa? Mutta parannut heti kun pääset lentokoneeseen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Loka 2019, 16:26

Sairaus ja työkyvyttömyys eivät ole sama asia. Vaikka sinulla olisi diagnosoitu sairaus, et välttämättä ole työkyvytön. Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömyyden perusteella.

Kelan asiantuntijalääkäri ja etuuskäsittelijä arvioivat jäljellä olevan työkykysi lääkärinlausunnon ja hakemuksen tietojen perusteella. Niistä on siis selvittävä, miten sairautesi heikentää työkykyäsi (nykyisessä) työssäsi. He ottavat ratkaisussa huomioon myös ikäsi, ammattisi, koulutuksesi, asuinpaikkasi ja mahdollisuutesi saada ammattitaitoasi vastaavaa työtä sekä sen, että kuntoutusmahdollisuutesi on selvitetty.

simsalabim

Lukematon viesti Kirjoittaja simsalabim » 14 Loka 2019, 16:46

Vieras kirjoitti:
14 Loka 2019, 16:15
Sinua masentaa kun et voi olla kumppanisi kanssa? Mutta parannut heti kun pääset lentokoneeseen.
Voi jättää kommentoimatta tyystin, jos omaa oloasi haluat vain purkaa. En ole selkeästi sanonut, että lentokoneeseen pääsy parantaisi minut, mutta eiköhän kaikki voi henkisesti paremmin, kumppanin tuella. Luulen, että varmasti aikuisena ihmisenä kykenet sen ymmärtämään.

simsalabim

Lukematon viesti Kirjoittaja simsalabim » 14 Loka 2019, 16:49

Vieras kirjoitti:
14 Loka 2019, 16:26
Sairaus ja työkyvyttömyys eivät ole sama asia. Vaikka sinulla olisi diagnosoitu sairaus, et välttämättä ole työkyvytön. Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömyyden perusteella.

Kelan asiantuntijalääkäri ja etuuskäsittelijä arvioivat jäljellä olevan työkykysi lääkärinlausunnon ja hakemuksen tietojen perusteella. Niistä on siis selvittävä, miten sairautesi heikentää työkykyäsi (nykyisessä) työssäsi. He ottavat ratkaisussa huomioon myös ikäsi, ammattisi, koulutuksesi, asuinpaikkasi ja mahdollisuutesi saada ammattitaitoasi vastaavaa työtä sekä sen, että kuntoutusmahdollisuutesi on selvitetty.
Ei tietenkään ole sama asia. Olen työkykyinen tiettyyn pisteeseen asti, minkä takia minulla on kuntoutustuki opintotuen sijaan. Saan tehtyä asioita, mutta en samoissa määrissä, kuin terve opintotukea saava opiskelija.
Kysymys oli, että onko kyseinen järjestely edes mahdollista, mihin Kela ei ole vielä kommentoinut.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Loka 2019, 17:06

Et pysty opiskelemaan suomessa mutta ulkomailla pystyt opiskelemaan?Eikö tässä ole ristiriita.Vositko vaikka jutella puhelimitse tai netin välityksellä kumppanis kanssa jos se masennus helpottaisi täällä suomessa.

simsalabim

Lukematon viesti Kirjoittaja simsalabim » 14 Loka 2019, 17:11

Vieras kirjoitti:
14 Loka 2019, 17:06
Et pysty opiskelemaan suomessa mutta ulkomailla pystyt opiskelemaan?Eikö tässä ole ristiriita.Vositko vaikka jutella puhelimitse tai netin välityksellä kumppanis kanssa jos se masennus helpottaisi täällä suomessa.
Mikä tässä on vaikea käsittää? Voin opiskella myös Suomessa, mutta voin vaihtaa myös toiseen maahan samaan koulutukseen ja hyväksilukea jo aiemmat suoritukset. Mitään ristiriitaa ei ole. Olen muuttamassa joka tapauksessa sinne tulevaisuudessa ja tämä nopeuttaisi prosessia, minkä avulla voin olla myös kumppanin kanssa ja opiskella kieltä. Olen jatkuvassa yhteydessä kumppanin kanssa, suhteeni ei ole masennuksen aiheuttaja millään tavalla. Masennus on ollut ongelmani jo pidemmän aikaa, ja tämä ei kuulu muille ihmisille, jotka ei ole sitä päteviä arvioimaan.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Loka 2019, 09:56

simsalabim kirjoitti:
11 Loka 2019, 23:19
Hei,

opiskelen ammattikorkeakoulussa ja olen ollut muutaman vuoden nyt kaukosuhteessa. Minulle myönnettiin kuntoutustuki masennuksen vuoksi. Kumppanini asuu Alankomaissa ja olen löytänyt vastaavan koulutuksen myös siellä ja miettinyt voinko hakea sinne opiskelemaan kuntoutustuella, sen sijaan, että joutuisin palaamaan opintotukeen? Vai katsotaanko ulkomailla opiskelevan olevan ns. liian "terve" kuntoutustukeen? Kyseessä on siis myös täysipäiväinen amk-tutkinto englannin kielellä. Englannin kieli ei tuota ongelmia.

Muuttaisin joka tapauksessa Belgiaan tulevaisuudessa, mutta näin se toimisi paremmin, koska voisin myös opiskella hollannin kieltä koulun kautta, ja voisin henkisesti paremmin asuessani myös kumppanin kanssa, mikä auttaisi omaa parantumista.

Siirretty sairastamisen palstalta
Hei, simsalabim!

Kuntoutustuella voi opiskella niin kotimaassa kuin ulkomailla. Ulkomaille muutosta tulee ilmoittaa Kelaan.

Muilta osin ulkomailla olon vaikutus eläkkeeseen riippuu kokonaistilanteesta. Tästä voit lukea lisää esim. Kelan verkkosivulta: www.kela.fi/elakkeet-kansainvalisissa-tilanteissa.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi