Terapian aloitus korona-aikana etänä

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Pikkupaikkakuntalainen

Terapian aloitus korona-aikana etänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Pikkupaikkakuntalainen » 14 Syys 2020, 23:40

Hei!

Tiedustelisin kelan tukeman kuntoutuspsykoterapian aloittamisesta korona-aikana. Olen tehnyt todella monia yhteydenottoja psykoterapeuteille, mutta tuntuu että joka puolella on täyttä. Muualla Suomessa, kaukana minusta olisi potentiaalisen kuuloisia terapeutteja, joilla olisi mahdollisuus ottaa uusia asiakkaita etäyhteydellä. Olisiko korona-poikkeusaikana mahdollista aloittaa kuntoutuspsykoterapia videoyhteydellä, niin että ei tarvitsisi käydä kahta ensimmäistä käyntiä fyysisesti toisella puolella Suomea (en pystyisi valitettavastiti lähtemään niin kauas)? Jos olen käsittänyt siis oikein, että vähintään kaksi käyntiä tarvitaan ennen kuin on mahdollista siirtyä etäterapiaan. Kuntoutukseni kannalta minulle olisi tosi tärkeää päästä mahdollisimman pian aloittamaan terapia, oli se etänä tai ei - en usko että minulle tekisi hyvää odottaa esim. kokonaista vuotta, että seuraavia asiakaspaikkoja vihdoin avautuisi lähempänä!

Yst. terv.,
Pikkupaikkakuntalainen

Kela | sairausetuudet

Re: Terapian aloitus korona-aikana etänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Syys 2020, 08:42

Hei Pikkupaikkakuntalainen!

Kuntoutuspsykoterapia tulee yleensä aina aloittaa kasvokkaisilla tapaamisilla. Ja näitä kasvokkaisia terapiatapaamisia olisi oltava terapian alkaessa vähintään kaksi.

Ainoastaan seuraavanlaisissa tilanteissa voi kuntoutuspsykoterapian aloittaa etäkuntoutuksena suoraan, ilman kasvokkaisia tapaamisia:

- Asiakkaan omalla asuinalueella (= oman kunnan tai oman kuntayhtymän alue) ei ole saatavilla kuntoutuspsykoterapeuttia, joka voisi tarjota asiakkaan terveydentilan edellyttämää vaikuttavaa kuntoutusta.

- Asiakkaan omalla asuinalueella ei ole saatavissa kuntoutuspsykoterapiaa hänen omalla äidinkielellään.

- Asiakkaalla on fyysinen tai psyykkinen liikkumisen rajoite.

Suosittelen, että ottaisit yhteyttä henkilökohtaisesti jolloin asiaa voitaisiin tutkia tarkemmin.

www.kela.fi/soita-kelaan

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi