Ammatillinen kuntoutus ja lisätienestit

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

kukkakaaliwings

Ammatillinen kuntoutus ja lisätienestit

Lukematon viesti Kirjoittaja kukkakaaliwings » 21 Syys 2020, 08:13

Moi! Olen ollut sairauslomalla masennuksen ja ahdistuksen takia ja poissa yliopisto-opinnoista. Olen saanut sairauspäivärahaa ja elänyt todella pienillä tuloilla ja vieläpä velaksi avopuolisolle joka käy töissä ja on hyvätuloinen (siksi en itse saa esim. asumistukea tai toimeentulotukea sairauspäivärahan lisäksi).
Haluaisin palata nyt syksyllä opintoihin vointini puitteissa. Hain ammatillista kuntoutusta Kelasta koska sairauspäivärahaoikeus päättyy (ja kuntoutustukihakemukseni hylättiin). Kysymys kuuluu voinko tehdä myös jotain töitä opiskelun lisäksi jos olen ammatillisella kuntoutuksella? Opintoja suoritan siis 1 kurssi/periodi eli hitaaseen tahtiin näin alustavasti. Päivissäni olisi iltaisin tilaa ja pystyisin varmaan suoriutumaan esim. lyhyistä iltavuoroista kaupan kassalla, jos vain sellaisen paikan saisin. Tarvitsisin lisätienestejä, en voi elää enää velaksi.

Kela | sairausetuudet

Re: Ammatillinen kuntoutus ja lisätienestit

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Syys 2020, 08:59

Hei kukkakaaliwings!

Tulot vähentävät ammatillisena kuntoutuksena järjestetyn koulutuksen tai siihen liittyvän harjoittelun ajalta maksettavaa kuntoutusrahaa siltä osin kuin työtulojen yhteismäärä ylittää lukukauden ajalta laskettuna noin 724 euroa (vuonna 2020) kuukaudessa.

Yhteensovituksessa noudatetaan seuraavaa laskutapaa:

Tulo / lukukauden kuukausimäärä = keskimääräinen kuukausiansio
Keskimääräinen kuukausiansio – tuloraja 724 e / kk (vuonna 2020) = kuntoutusrahasta vähennettävä työtulo

Perusperiaate on, että tulorajan ylityksen jälkeen jokainen asiakkaan ansaitsema euro vähentää maksettavan kuntoutusrahan määrää eurolla.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi