Kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus yhtä aikaa?

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

onpahankalaa

Kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus yhtä aikaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja onpahankalaa » 21 Syys 2020, 13:24

Hei,

Onko mahdollista saada kuntoutuspsykoterapiaa ja vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta yhtä aikaa, eri terapioihin? Minulla olisi alkamassa kuntoutuspsykoterapian viimeinen eli 3. vuosi, mutta aloitin myös ryhmäterapian, johon olen hakenut vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Hakemuksen käsittelijä oli sitä mieltä, että yksilöterapiani (jota siis olen käynyt kohta 2 vuotta kuntoutuspsykoterapiana), pitäisi myös hakea nyt vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena, koska kuntoutuspsykoterapiaa ei voi saada samaan aikaan kuin vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Onko tosiaan näin?

Kela | sairausetuudet

Re: Kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus yhtä aikaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Syys 2020, 08:38

Hei onpahankalaa!

Jos käsittelijä on ohjannut sinua toimimaan kyseisellä tavalla, ohjeistaisin sinua toimimaan niin. Näkemättä tilannetta, en voi ottaa asiaan tarkemmin kantaa. Jos haluat keskustella vielä asiasta, voit soittaa asiakaspalveluumme. Yhteystiedot: www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Re: Kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus yhtä aikaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Syys 2020, 08:38

Hei onpa hankalaa
Kysymys on luultavasti ollut siitä, että Kela on katsonut sinun olevan oikeutettu vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen ja olisi ilmeisesti valmis maksamaan psykoterapian vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena, jolloin sinulle ei tule omavastuuta.

Kelasta kannattaa vaatia hyvää palvleua, vakka se maksaakin valtiolle. Kelassa on ongelmana, että he usein vetovat siihen, että yhden asiakkaan asioiden käsittelyyn on vähän aikaa.

Yritä saada Kelaan yhteys uudelleen ja kysy asiaa niin, että ymmärrät mitä Kela on yrittänyt selittää.

Tsemppiä Kelan kanssa taisteluun!